Renault har en helt ny plan for Master

Den nye fjerde generation af kassevognen Renault Master kommer med elektrisk drivlinje, der klarer op til 410 kilometer mellem hver opladning. Men den fås også stadig med dieselmotorer.

Kassevognen Renault Master har været et guldæg for den franske fabrik. Siden 1980 er der rullet mere end tre mio. eksemplarer af den store varebil af samlebåndet på fabrikken i Batilly i det østlige Frankrig. Nu kommer fjerde  generation, som kommer med en række forskellige drivlinjer, hvor den mest nyskabende er den elektriske version.

Den nye Master fås både med 40 kWh batteri og 87 kWh batteri. Hvor Master med det lille batteri klarer 180 km rækkevidde, er der op til 410 kilometers rækkevidde i det store batteri. Et batteri, der i øvrigt også findes i den kommende Renault Scenic E-TECH Electric. For begge gælder, at der er rigeligt med moment og to motorer, som yder henholdsvis 130 og 140 hk. 

Opladning kan ske både ved DC - og AC-opladning. Den kan lades med 130 kW DC-ladning eller 22 kW AC-ladning. 130 kW DC-ladningen giver bilen 229 km rækkevidde på 30 minutter, og med 22 kW AC lader klares fra 10 pct. til 100 pct. på lige under fire timer. 

Som noget unikt vil den nye Master have Vehicle-to-Load (V2L) og Vehicle-to-Grid (V2G) muligheder. Dette betyder, at man kan oplade eksterne elementer, som powertools fra et stik i førekabinen eller i varerummet.

Master kommer dog også med fire forskellige dieselmotorer, der yder heholdsvis  105, 130, 150 og 170 hk, som alle har fået et lavere forbrug end forgængerne. . 

Alle versioner af Master er bygget på fabrikken i Batilly. Motorer og gearkasser er lavet i Frankrig, batterierne er samlet i Frankrig (produceret af LG i Polen) og 84 pct. af alle underleverandører er fra Frankrig. 

Nyheden har 20 førerassistentsystemer som maksimerer sikkerheden for de mennesker, der kører bilen og for medtrafikanterne. Der er blandt andet automatisk nødbremsesystem, trailer stability assist og intelligent fartpilot.

Alt i alt kommer Master i 40 forskellige versioner, der går fra 11 til 22 kubikmeter. L2 er basisbilen, L3 fås med for og baghjulstræk, mens L4 er baghjulstrukket. 

Der er endnu ikke sat dato på den danske introduktion, og priserne er heller ikke kendte endnu.
 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.