Det russiske holdingselskab Agropolis forventer at have den første førerløse mejetærsker i arbejde om to år. Udviklingen af førerløse mejetærskere har fået et gedigent puf af republikken, Tartastan, der har valgt at støtte projektet med 225 millioner dollars. Det skyldes at navnlig de øde områder oplever en mangel på mejetærskerpiloter.
Maskinproducenten Rostselmash, der blandt andet laver mejetærskere, er aktionær i Agropolis, så det er deres mejetærskere, der skal anvendes.
Skal køres af lastbilteknik
Teknikken, der skal holde maskinen kørende i døgndrift uden krav om løn og fridage, skal komme fra firmaet Cognitive Technologies. De har allerede førerløse Kamaz-lastbiler klar og vil anvende en del af teknikken fra dem.
»En blanding af kamera, radar, lidar og varmesøgere skaber en virtuel tunnel, hvorigennem maskinen selv finder vej,« forklarer Olga Uskova, president hos Cognitive Technologies til mediet Russia and India Report.
»Det er samme system, som anvendes i eksempelvis Google-bilen, bortset fra at vores på visse områder er bedre,« hævder hun og forklarer:
»De udenlandske systemer er lavet til at navigere under ideelle forhold ved brug af markeringer, punkter, skilte og smart roads. Vores system virker under russiske forhold, og kan derfor anvendes hvor der intet er at navigere efter.«
Kommentarer