Særlige Deutz-Fahr turnerer på dyrskuer

HCP Danmark har udvalgt to modeller af Deutz-Fahr Cshift til at turnere på de danske dyrskuer.

Den danske importør af Deutz-Fahr, HCP Danmark A/S, har sammen med de lokale traktorforhandlere besluttet at slå et ekstra slag for Cshift på sommerens mange dyrskuer.

Der er udvalgt 2 kampagnemodeller Agrotron 6150 Cshift SUPER og Agrotron 6160 Cshift SUPER med henholdsvis 153 og 166 hk, som sælges til dyrskuepriser.

"Det venter vi os en del af, for alle motorens hestekræfter kan omsættes til arbejde - også foran harven og ploven - fordi der ikke er tale om boost-effekt. Hestene er der hele tiden. Brændstofforbruget er minimalt, kørekomforten er i top, men prisen er lav, så har vi virkelig en spændende pakke at tilbyde kunderne,” mener Kristian Dalum, som er HCP's traktorekspert.

Semi-automatisk transmission

Deutz-Fahr Cshift-transmissionen er bygget op om den driftssikre ZF-transmission, som i den oprindelige version har gearstang og 4-trins PowerShift.

”Den ”indvendige” del af transmissionen er bevaret, men ”udvendigt” er der en såkaldt skiftekulisse, der elhydraulisk foretager gearskiftene på vegne af chaufføren. Det er ikke raketvidenskab, men en forholdsvis enkel teknologi uden avancerede og effektkrævende oliekoblinger osv. Det er godt tænkt af folkene i udviklingsafdelingen, for det forener den gennemprøvede ZF-transmission med moderne kørekomfort,” mener Kristian Dalum.

I princippet er der tale om et halvautomatisk system til gearskifte, hvor chaufføren kan vælge alle 6 gearområder via trykknapper på joysticket uden, at koblingspedalen skal trædes ned. Gearstang er der ingen af. For at skifte gear skal chaufføren skal blot bevæge joysticket frem eller tilbage samtidigt med, at en knap på bagsiden af joysticket holdes inde.

Mere om dette tema

Her kan du finde artikler om de mange dyrskuer, der kommer i løbet af 2015. 

Minimalt brændstofforbrug

Det er velkendt, at DEUTZ-motorer ikke er tørstige, og flere uafhængige tests viser, at den nye Cshift til fulde lever op til forgængernes standard. I en Schleppertest fra Profi viste model 6180 et PowerMix på kun 266 g/kWh, og en anden test af model 6160 dokumenterede et forbrug på 272 g/kWh.

Trinløs eller Cshift?

Smag og behag er forskellig – sådan vil det også være med valget af traktortransmission og en direkte sammenligning er næppe muligt.

”De senere år har alle talt om trinløse transmissioner og indenfor Deutz-Fahr har vi fået et komplet trinløst traktorprogram fra 100 til 340 hk, men vi har oplevet stor interesse for Cshift-modellerne siden Agromek, hvor vi viste den for første gang. Det er især det enkle gearskifte og den brugervenlige betjening samt det suveræne udsyn fra kabinen, der tiltaler kunderne – og så er den absolut konkurrencedygtig på pris, hvilket jo også er vigtigt,” fremhæver Kristian Dalum.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.