Topmoderne Ursus blev lanceret og alligevel var den bagud

Med den nye kabine på Heavy Line-modellerne kom Ursus næsten på komfortniveau med IH 1455 og Ford TW 25. Problemet var bare, at det først skete i 1991.

Da Ursus 1634 så dagens lys i 1991 som topmodel i den nye Heavy Line, var der sket et tiltrængt kvantespring.

Endelig var det gamle karakteristiske familieførerhus med sin håbløse indretning pensioneret, og en flot høj kabine med masser af glas og eksemplarisk afskærmning af trapper og baghjul prydede traktoren. Sammenlignet med en ældre Ursus bød 1634’eren på et hav af forbedringer, som fik Ursus-kaptajnens lemmer til at snurre en smule mindre efter en lang vagt.

Pedalerne var tophængte, koblingen var hydraulisk, og instrumentbrættet var slankt og moderniseret. Desuden kunne rattet let justeres, og både firehjulstræk og den forreste differentialespærre blev betjent med knapper. Endelig stod den nye kabine på forbedrede stødabsorberende ophæng, og der var gasdæmpere på døre, bagrude og taglem.

Hvad der var et kæmpe skridt for Ursus bragte dog ikke traktoren længere frem i feltet.

Den landede blot lidt under det niveau, som konkurrenterne netop havde forladt, da eksempelvis Case IH`s XL-hus og Ford´s Force III kabine blev pensioneret. Med andre ord beholdt traktoren sin vante plads cirka en generation bagefter de vestlige.

Det kom til udtryk i en test i Landsbladet MARK i 1994, hvor 1634’eren sammen med blandt andre Ford 8340, Valmet 8400, MF 3635 og Fendt 514 blev prøvekørt.

Læs meget mere om traktoren i det nye TraktorTech-magasin, hvor vores faste Flash Back-skribent Max Madsen tager sig grundigt af traktormodellen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.