Traktorprojektet der tog fuldstændig overhånd

En flok traktor-entusiaster har sat enormt med arbejdstimer og flid i at få 50 år traktor klar til et 50 års jubilæum i Bregentved.

Her får du en smagsprøve på TraktorTechs historier. Artiklen her var med i TraktorTech nr. 3. Fra 30. juli er årets fjerde udgave udkommet.

 

Opgaven var klar. Kan I skaffe og renovere en traktor, som var helt ny, da det første dyrskue blev afholdt i midtsjællandske Bregentved i 1969?

Opgaven blev stillet til Sjællands Veteran Traktorklub, der holder til i lokaler hos Carsten Andersen på hans gård ved Herfølge på Østsjælland.

Da vi lægger vejen forbi en aften i starten af maj, så skal den snart være klar, så den kan vises frem i Bregentved og blive hyldet sammen med dyrskuet.

Traktoren står på et rummeligt værksted. Cementgulvet kan bestå en vaterpas-test. Sådan ser traktoren også ud.

Og der er arbejdet ihærdigt under de 1.000 arbejdstimer, som folkene i klubben har ydet i projektet.

Vi er på Overdrevsgården, hvor grundtonen er rød, og man er stolte over, at Betty Ferguson, datter af Harry Ferguson, aflagde gården et besøg i 1948 for at se høsten i Danmark, naturligvis med en grå slider i aktion.

For trekvart år siden gik folkene i klubben i gang. Ikke alle er helt så røde i sjælen. Til gengæd har ihærdigheden været stor, fortæller de, da vi sætter os rundt om traktoren og får baggrunden.

 

 

Hentet billigt over Gul og Gratis

Motoren var for længst røget på traktoren, som havde stået i 10 til 15 år på en mark, inden den blev købt op af en traktorentusiast, der alligevel ikke fik gjort noget ved den.

Derfor kunne den købes billigt over Gul og Gratis.

Via Ferguson-museet i Glud er stamoplysningerne fundet.

Traktoren blev købt af en dengang 56-årig landmand, 16. januar 1969, til Strandgården i Kirke Stillinge. Derfra er sporet desværre lidt dødt.

På tælleren står der 5.875 timer, hvis man kan stole på det, fortæller Carsten Andersen, som er gårdejer på stedet og udlejer af lokalerne til klubben, traktorens ejer og selv en af dem, som har lagt flest timer i projektet.

Da vi spørger om omfanget af arbejdet, lyder det i kor, hvor skal man starte - og slutte.

»Det har taget fuldstændig overhånd«, siger Carsten Andersen i en blanding af stolthed, glæde, forundring og med en konkluson, at der lige skal gå lidt tid, før han kaster sig ud i noget lignende.

Gearkassen var faktisk i rigtig god stand - og ellers er stort set alt, hvad der kunne skiftes, blevet skiftet.

»Det er heldigvis ikke så svært at få delene hjem. Der findes rigtig mange til de her gamle MF’ere, da de har kørt videre længe rundt omkring i verden. Meget er hentet via Sparex«, fortæller han.

Selvom meget altså kan lade sig gøre, så vil det ikke lykkedes at få en 110 pct. original traktor.

Nogle steder er tiden løbet for traktoren, selvom der løbes så langt få at nå derhen, at sædepuden bestilles hjem fra Irland og derefter sendes til sadelmager i Otterup for at få det så originalt som muligt.

»Det var eks. et problem at finde nogle liftarme, der passer 100 pct. Løftestropperne er jo heller ikke helt rigtige. Hvis nogen kan huske 50 år tilbage, så er de ikke helt de rigtige, da du jo ikke kan få det. Du kan se de fineste billeder på reservedelsbogen, og når det så kommer, så er det ikke helt magen til«.

Prismæssigt beløber istandsættelsen sig til 75.000 kr. plus det løse, 1.000 gratis arbejdstimer samt sponsores gratis galvenisering og malerindsats.

En del af omkostningerne betales af MF-forhandleren Karl Merz, der også har hjulpet til med dele til projektet.

Dækkene er bestilt hjem fra Goodyear via Agriline i Irland efter, at de er blevet produceret i Tyrkiet.

»Det er en gang om året, at man kan bestille dæk hjem fra Goodyear til de her veterantraktorer, og så producerer de det på en gang«, fortæller han.

Liftdækslet af syv gange

Det er absolut ikke alt, som er gået snorlige. Jan Folkmann forklarer, at liftdækslet har været af syv gange. »Det var jo adskilt i atomer, da det kom. Og så stod det i nogle måneder. Og så kan man ikke helt huske, hvad man har gjort. Vi samlede den, og den kunne alligevel ikke løfte. Der sidder en aflastningventil inde, og der manglede en skive, så en tap bare kunne køre op. Det tog mange gange at finde ud af det. Det er også pokkers, at man ikke har set det, når man ellers har lavet så mange af dem«, siger han.

For at gøre arbejdet helt komplet ledes der i øjeblikket ihærdigt på Sjælland efter en original nøglering, forklarer Carstens far, Jens Peter Andersen.

»Den blev solgt af Ferguson-forhandleren Fyhr i Dalmose. Den forretning er for længst lukket, men vi håber, at der er nogen i lokalområdet, der ligger inde med sådan en nøgle«, siger han.

 

Traktorklubbens historie

1990:
Sjællands Veteran Traktor Klub stiftes 18. oktober i Køge.

2002:
Klubben satser traditionelt meget på veteran-pløjning. Havde dette år to deltagere med ved EM.

2018:

Bliver bedt om at istandsætte en traktor, som sommeren 2019 vil være præcis 50 år gammel.

2019:
Afholder klubafterner hver tirsdag. Har små 200 medlemmer. Har eget traktormuseum, som er åbent for gæster.

Faktaboks

Fakta: MF 178
  • Årgang 1969, blev bygget fra 1968 -71.
  • Leveret til Strandgården, Kirke Stillinge 16. januar 1969.
  • Motor: Perkins A4.248, 4, cyl, 4.1 liter.
  • Originalmotor er udskiftet med tllsvarende fra klubbens samling.
  • Ydelse: 73 hk (54.4 kW).
  • Dimensioner: Længde: 345 cm. Bredde: 182 cm. Vægt: Ca. 3.100 kg. Kilder: Klubben og tractordata.com

Emneord video

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.