Til sommer bliver gylletransporten til og fra Horsens Bioenergi mere klimavenlig, når en ny biogastankstion åbner hos biogasanlægget.
Det er med støtte fra Klimapuljen hos Vejdirektoratet, at firmaet HV Transport som den første i Danmark har investeret i en 50 ton tung biogaslastbil til transport af biomasse mellem landbruget og biogasanlægget.
Det skriver HV Transport i en pressemeddelelse.
Opgaven med at køre gylle for Horsens Bioenergi har krævet en specialopbygning af tanktraileren, så den passer til biogaskøretøjet, der er længere end normale dieselkøretøjer. Boogie-trækkeren for en biogaslastbil har længere akselafstand pga. pladsen til gastankene, hvorved køretøjets samlede længde bliver større.
"Det er en spændende opgave at skulle være med til at løse. Vi er stolte over, at vi nu for alvor får taget hul på den grønne omstillingen af de allertungeste transporter", siger vognmand Poul Jørgensen fra HV Transport.
Man anslår, at en biogaslastbil fra HV Transport kan spare mellem 50 - 150 ton CO2 om året, lyder det i meddelelsen.
Flere på vej
Der var ikke mange udbydere af gaslastbiler til den tunge transport, da HV Transport skulle vælge deres nye biogaslastbil. På købstidspunktet, var den største gaslastbil, som er på markedet, en Scania 410 HK, hvilket valget blev.
Transportfirmaet har ud over den første biogaslastbil også fået tildelt tilskud til de næste tre lastbiler, og fornyer derudover også selv lastbilparken med syv nye lastbiler i 2021.
"Vi er gået til opgaven med åbne øjne og minder os selv om, at for blot 10 år siden stod der 320 HK på de biler, der skulle løse de tunge opgaver. Det er vel en af de omkostninger, der er ved at være den første i Danmark til at få den tunge del af lastbiltransporten over på biogas", siger Poul Jørgensen.
CBG-køretøjer, gaslastbiler, der kan køre på biogas, støjer mindre og har også mindre partikelforurening.
Flere tankstationer og høje afgifter
Lastbiler, der kører på komprimeret biogas (CBG), kræver dog oftere påfyldning, og det er derfor, det ifølge HV Transport er vigtigt at have en tankstation tæt på transportopgaverne.
HV Transport mener derfor, at hvis biogassen for alvor skal udbredes, kræver det flere tankstationer rundt i landet.
Hos brancheorganisationen Biogas Danmark hilser man initiativet velkommen, men understreger samtidig, at der er store økonomiske udfordringer ved omstilling til biogas produceret på gylle og bioaffald.
Lige nu koster gaslastbilen mere end dieseludgaven. Hvis en vognmand vælger biogas frem for diesel, kommer vedkommende til at betale højere energi- og CO2-afgifter. Det skyldes, at biogas beskattes som fossil naturgas, når det leveres til tankstationen via gasnettet.
"Vi har fået kr. 60.000 pr. lastbil fra klimapuljen til at omstille transporten i dette projekt, hvilket gør det mere interessant at køre på biogas. Men det virker ikke gennemtænkt, at man skal straffes af staten for at vælge dieslen fra og klimaet til. Sænker man derimod afgifter på biogas ift. diesel, så kan vi dækket nogle af vores meromkostninger", siger Poul Jørgensen fra HV Transport.
Faktaboks
Projektet har fået støtte fra puljen til omstilling af erhvervstransport og blandt projektpartnerne er nogle af landet største logistik- og transportvirksomheder samt tre biogasanlæg. Det er virksomheden Bioman ApS, der står for projektet og ejer de fire tankstationer.
Relaterede artikler
Kommentarer