Trods tab af Deutz-Fahr i Danmark: Forventer at sælge 200 traktorer i år

HC. Petersen er ikke længere Deutz-importør i Danmark, men tjener nu bedre penge end længe set – og forventer at køre flere traktorer igennem forretningen i år.

Statussen som importør af Deutz-Fahr og Pronars program gik bort for maskinimportøren HC. Petersen i 2021.

Ser man bundlinjemæssigt på året, så blev det alligevel markant bedre i forhold til de foregående år, hvor satsninger på selv at være Deutz-Fahr-forhandler i Danmark har givet minusser i bøgerne. 

En slanket forretning tjente 4,5 mio. kr. før skat mod et tab på knap to mio. kr. året før, fremgår det af selskabets nye årsregnskab for 2021.

Her kan man også læse, at koncernomsætningen landede på 262 mio. kr. mod 231 mio. kr. året før.

Ifølge direktør Sten Fähnø Thomsen har man generelt gjort det godt i alle importselskaber.

- Det er faktisk gået rigtig godt hele vejen rundt. Efter nogle lidt svære år har vi fået ryddet op i vores lagre og skåret forretningen til, siger han.

De mest markante forandringer er uden tvivl, at HCP sidste år sagde farvel til rollen som importør af Deutz-Fahr på det danske marked – ligesom man har opgivet satsningen på en maskinforretning i Randers, HCP Maskincenter.

- Vi er vendt tilbage til kernen af det, som vi var indtil 2017. Det har også betydet, at vi er blevet mere lean på en række funktioner og kan klare os med lidt færre folk, siger direktøren, som oplyser, at økonomien ikke tager skade af at undvære Deutz-Fahr på det danske marked.  

- Vi havde med glæde fortsat med at sælge Deutz-Fahr i Damark, men så skulle det være under andre betingelser. Det er nok også en erkendelse, som er kommet hos Deutz-Fahr efter, at de selv tog over på det danske marked, siger han.

At HCP stadigvæk er en stor aktør indenfor distribution af Deutz-Fahr, kan synes lidt omvendt for omverdenen. Men faktisk håber man at tage nye markedsandele på traktormærket i Norge i år – og øge totaltallet af traktorer igennem selskabet fra ca. 150 enheder i 2021 til et sted mellem 180 til 200 traktorer i år.

- Udfordringen er, hvor mange vi kan få leveret sådan, som markedet er med træge forsyningskæder. Vi har mistet dem, vi har solgt i Danmark, men vi ser faktisk, at vi står rigtig godt i Norge og Finland på Deutz-Fahr, siger han og forklarer, at der er nogle væsentlige forskelle på det danske og norske traktormarked.

- Der er en forskel på, hvad en norsk landmand kan gi’ i forhold til en dansk. De har nogle subsidier, som vi ikke har. Vi skulle stille med et større produktudbud i Danmark, men du kan næsten tjene det samme på en lille enhed i Norge som en stor i Danmark, forklarer han.   

På det danske marked ser HCP for tiden ind mod muligheder hos entreprenører og have-park-sektoren med mærker som Iseki og MultiOne i folden – primært i importørrollen. Detailforretningen i Randers er for længst afhændet, og de sidste tab taget i 2021-regnskabet, mens importøren stadig er hovedaktionær i den fynske maskinforretning O. Søndergaard.  

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.