Ugens maskine: Krampe med hjultræk

Den tyske vognproducent, Krampe, lancerer hjultræk på forreste aksel på modellen Big Body 750. Der kører nu op mod 100 Krampe vogne i Danmark.

Den tyske vognproducent, Krampe, skruede op for nyhedsstrømmen i fjor, da producenten fejrede sit 100 års jubilæum. En af nyhederne er, at den kendte Krampe Big Body 750 fås med hydraulisk hjultræk på den forreste aksel. Big body 750 er en af Krampes bestsellere og har været det siden modellen kom i programmet.

»Som det ser ud i dag, kører der lige i underkanten af 100 Krampe vogne i Danmark i forskellige størrelser og modeller. Bestselleren i Danmark er Big Body serien, men også kroghejse vognene er der solgt godt af i Danmark«, siger Kenneth Brønner, der er markedsansvarlig for Nordeuropa og Storbritannien.

»Lige nu er vi i gang med at omstrukturere vores forhandler netværk i Danmark, og vi forventer snarest at kunne præsentere nye forhandlere. Vi har valgt at omstrukturere forhandlernettet, da vi gerne ville tættere på forhandlere og kunder på vores eksportmarkeder«, siger Kenneth Brønner.

Hver fredag samler vi op på en aktuel maskine. Denne fredag serverer vi fem ting, der er værd at vide om den nye Krampe Big Body 750.

1. Volumen og udstyr

Big Body 750 har med sine op til 40 kubikmeter og 7,5 meter lad en god størrelse og kan udstyres med en akselafstand på 1,81 meter, som giver maksimal lastevne ved vejtransport. Derudover er der et væld af udstyrsmuligheder og tilvalg, f.eks. chassis med fjedre, luft- eller hydraulisk affjedring. Som de øvrige i familien er vognen kendetegnet ved et hævdvundet ry for langtidsholdbar kvalitet.

 

2. Hjultræk

Denne Big Body 750 er den første af sin slags med hjultræk på første aksel. Krampe har gennem de sidste fem år kunnet tilbyde hjultræk til sine entreprenørvogne, men nu præsenteres det også til Big Body serien. Hvor Krampe tidligere har tilbudt hjultræk til vippeboogie, er det på Big Body serien til gennemgående aksler fra BPW med et hydraulisk drev fra Black Bruin.

 

3. Til svære betingelser

Fordelen ved hjultrækket er at udnytte akslerne på vognen til at give øget traction ved kørsel i besværligt føre, som vi typisk ser i Danmark på våde somre eller i efteråret, når majsen skal bjærges.

 

4. Sådan virker det

Hjultrækket fungerer således, at når det er koblet til, og farten er mellem 1 og 16 km/t, kobles hjultrækket ind. Hjultrækket drives via traktorens LS-udtag og gør derved fremdriftshastigheden variabel, og ved et flow på 100 l/min og 200 bar er hastigheden 16 km/t.

 

5. Også til andre

Løsningen her er monteret på en Big Body 750, men vil også blive mulig på andre Big Body vogne og kan også monteres på Krampes trailere til lastbiler.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.