Her er designet for en robot-maskinstation

Foreløbig er det bare tanker. »Jysk Letvægts Maskinstation« er en maskinstation baseret på robot-trækkraft.

Lidt provokerende. Ret overraskende. Men også alvorligt ment.

Som et af de sidste indlæg under Danske Maskinstationer & Entreprenørers Vidensdage 2019 fortalte akademichef hos innovationsvirksomheden AgroIntelli, Kristian Møller om sine overvejelser omkring en eventuel opstart af en robotmaskinstation - og kom med sit bud på, hvordan robotterne bliver en del af maskinstationernes hverdag.

Kristian Møller præsenterede deltagerne for et nyt og tilsyneladende temmelig gennemarbejdet forretningsprojekt, kaldet Jysk Letvægts Maskinstation baseret på selvkørende Robotti’er fra AgroIntelli - komplet med de nødvendige investeringer og årligt afkast. Skulle man have lyst, kan man komme i gang for ca. 2,8 mio. kr. Så har man et par Robottier og diverse udstyr til såning og rensning.

»Men det her er også for at drille jer lidt, og jeg ved godt, at vi ikke kan tilbyde jer en 700 hestes selvkørende gyllenedfælder. Der er vi slet ikke endnu,« sagde Kristian Møller, der selv har kørt omkring 500 timer med Robotti’erne.

»Og når selvkørende markrobotter vil blive virkelighed, også på maskinstationerne, skyldes det selvfølgelig den dokumenterede jordpakning, den store mangel på arbejdskraft, men også kapacitet pr. løntime. Og løn bliver en mindre faktor, når vi får noget, der kører selv«, sagde Kristian Møller.

»Det bliver selvkørende, uanset om I vil det eller ej«, understregede Kristian Møller.

»Og hvis I mangler en robot, så ring. Jeg ved godt, at det her ikke er en løsning til i morgen, men lad nu være med i mellemtiden at købe så store og tunge maskiner. Vi er nødt til at finde en anden vej«, sagde Kristian Møller til sidst.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.