FarmDroid vil finde fejlene, før de opstår i marken

FarmDroids erfaringer viser, at mange landmænd allerede er klar til robotter i marken.

Som en hurtig reaktion på situationen med covid-19 havde vi faktisk en kunde, der straks bestilte en ekstra robot«.

Det kunne René Jørgensen, adm. direktør for danske FarmDroid, fortælle de omkring 450 deltagere til et webinar om markrobotter, som tyske DLG forleden afholdt.

Med så- og lugerobotten FarmDroid kørende på over 1.000 hektar i Europa, var han i høj grad den praktiske stemme i webinarets ekspertpanel, som bestod af primært tyske forskere og producenter.

Flere af disse var noget bekymrede for landmændenes evne til at acceptere og tilpasse sig ny teknologi.

»Ud fra vores erfaring kan vi se, at landmændene allerede er klar til den nye teknologi, og det gælder faktisk også de mindre landbrug«, påpegede René Jørgensen fra FarmDroid.

»Landmændene ved godt, at robotterne kræver tilsyn og vedligeholdelse. Lidt firkantet sagt kræver en robot samme opmærksomhed som en traktor«, uddybede han og løftede sløret for en ny fjernsupportløsning fra FarmDroid, som kan opdage og løse problemer, før de bliver synlige i marken.

Sværme med sensorer

For de kamerabaserede robotter er kameraernes skelneevne fortsat en stor udfordring.

Næste skridt vil blive at udstyre robotterne med forskellige sensorer til at aflæse jordbundsforhold, måle næringsstof- og vandbehov og varsle for sygdomme og skadedyr. Dermed vil sværme af netværksforbundne robotter stå for en stor del af ’markarbejdet’, var panelet enige om.

Faktaboks

Afgrødeværdi vigtig

  • Med priser op til en million kroner afhænger rentabiliteten i lugerobotter helt af værdien af den afgrøde, de holder ren. FarmDroid har eksempler på ROI på under to år i højværdiafgrøder.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.