Sprøjterne er vokset mange tusind liter i de sidste par år

Der er mere i tanken, når danske landmænd kører ud med deres nye sprøjte, viser tendensen i nysalget af sprøjter.

For et par år siden var 3.000-4.000 liter i tanken helt normal størrelse.

Men udviklingen mod større maskiner har også ramt sprøjtesalget, lyder det fra flere af branchens aktører.

»Det går op mod 5.000 til 6.000 liter. Før solgte vi mange 3.000 liter sprøjter, men det gør vi ikke i dag«, lyder det fra marketingsdirektør Jørgen Mortensen hos Kverneland Group i Kerteminde.

Både Brøns Maskinforretning, der med Amazone importerer et af de største sprøjtemærker i Danmark, og hos Horsch-importøren Stroco Agro nikker de ja til tendensen.

»Der er sket et skred. På Sjælland og Øerne med planteavlsbrug ser vi, at vores model med 6.200 liter med 36 meter bom nu sælger rigtig godt, mens 5.200 liter og 30 meter bom gør sig i det jyske i områder med animalsk produktion«, siger Anders Clemmensen, Brøns Maskinforretning.

Samtidig lyder det samstemmende, at de danske landmænd i stort antal vælger trailersprøjte.

250 af de store

Mens markedet for trailersprøjter ligger omkring 250 styk, så er markedet for liftsprøjter faldet til ca. 50 styk. Samtidig har den selvkørende ikke rigtig fået vingesus i Danmark.

»Vi har da godt nok lige solgt to selvkørende sprøjter. Men ja, det er markedet for trailersprøjter, der rykker «, siger Arne Gejl fra Stroco-Agro.

En af årsagerne til vokseværket er større marker. Men de faglige anbefalinger til sprøjten har også skiftet.

»Konsulenterne anbefaler, at man bruger mere vand for at få effektiviteten op«, siger Anders Clemmensen, Brøns Maskinforretning, og støttes af Jørgen Mortensen, Kverneland.

»Der er en tendens til, at man bruger 200-300 liter i stedet for 120 liter/ha«.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.