Danish Crown har brug for tre typer kalve
Kalveproduktionen skal kunne honorere tre forskellige forbrugertyper.

Der skal være det fedtfattige kalvekød fra den unge kalv. Der skal være kødet fra den ældre kalv, hvor fedtet er indlejret i kødet. Og endelig skal der være den store, røde bøf, som de fleste kender og godt kan lide ved lejlighed.

Sådan lyder drømmescenariet for fremtidens kalveproduktion, hvis man spørger Finn Klostermann, CEO for Danish Crown Beef.

På et webinar om anbefalingerne for Task Force Kalve fortalte han, hvordan dansk kalveproduktion bliver mere markedsdrevet.

Tre forskellige typer

Ser man fremtiden fra den nyfødte kalvs vinkel, handler det om, at nogle producenter gør det til et speciale at gøre kalvene slagteklare før otte måneder. En anden gruppe skal producere lidt ældre kalvekød med intramuskulært fedt, som er særligt populær på det hjemlige og de nære markeder. Produktet efterspørges af både gastronomi og almindelige forbruger.

»Men fedtet skal altså ind i kødet. Det skal ikke sidde ovenpå, så det skal skæres fra«, lød budskabet fra Finn Klostermann.

Indlejring af fedt kan bl.a. ske via avlsarbejde, hvor man kan inddrage kødkvægsracer, som har særligt speciale i fedtindlejring.

De ældre og ekstensive

Den tredje mulighed for spædkalven er at vokse sig stor og ældre. Kød fra kvier og stude har nemlig en højere spisekvalitet end ungt kød. Og så er det rødt. Den slags kød kan Danish Crown ikke få nok af, erklærede Finn Klostermann.

Uanset kategori er lavt klimaaftryk en forudsætning.

Faktaboks

Ensartethed:

  • Afgørende for fremtidens kødproduktion er at skabe ensartede kødstykker i en mængde, som kan skaleres.
  • Mange små nicheprodukter er derfor ikke sagen for Danish Crowns salgsenhed.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.