Stærkt samarbejde skal løfte danske kalve

Så mange kalve som muligt født herhjemme skal også opfostres her og ende som godt dansk kalvekød. Task Force Kalves fire konkrete anbefalinger skal styrke økonomien i kalveproduktionen.

De seneste år har været ekstremt bøvlede for slagtekalveproducenterne med ringe noteringer og dårlig indtjening.  Det er et problem for hele den danske kvægproduktion, hvor produktionen af kød og mælk hænger sammen. For at rette op på situationen er Task Force Kalve, som L&F, Kvæg nedsatte i efteråret 2019, kommet med fire anbefalinger. De skal styrke betingelserne for en lønsom slagtekalveproduktion. Det er blandt andet en forudsætning for at nå målet om stop for aflivninger af spædekalve med udgangen af 2021.

"Der er et stort behov for at styrke betingelserne for at lave en sund forretning af slagtekalveproduktion. Vi skal have så mange kalve som muligt opfostret og blive til dansk kalvekød, men mange producenter har problemer, så opdraget til Task Force Kvæg har været at identificere nogle realistiske tiltag, som kan hjælpe os til at nå det mål. Udgangspunktet er, at der skal arbejdes på tværs af produktionen fra insemination til krog for at optimere indtjeningen. Det er efter vores vurdering den eneste måde at nå målet på", siger Christian Lund, formand for L&F, Kvæg.

Fire anbefalinger

Den brede tilgang er understreget af de fire anbefalinger, der handler om øget samarbejde mellem mælke- og slagtekalveproducent, fokus på markedsdrevet produktion, to kødkvægsavlslinjer – en ekstensiv og en intensiv – samt et nyt helhedsorienteret rådgivningskoncept for slagtekalveproduktion.

"Det er et sæt anbefalinger, som tager fat nogle af de steder, hvor vi ved, at der er noget at hente i forhold til at få sat en bedre struktur op omkring kalveproduktionen. Vi må bare erkende, at der er behov for en mere helheds- og også mere markedsorienteret tilgang, for at hele kvægproduktionen kan hænge bedre sammen økonomisk. Jeg er sikker på, at når vi får rullet anbefalingerne ud i praksis, så er der et løft til hele kvægklyngen, og det er også meget tiltrængt", siger Christian Lund.

Alle gode kræfter

Hos Danish Crown Beef glæder CEO Finn Klostermann sig over, at det er lykkes at samle alle gode kræfter til en fælles indsats. Det giver landmændene det bedst mulige grundlag for at træffe beslutninger om drift og investeringer og dermed sikre den bedste økonomi i deres produktion.

"Set fra et slagteriperspektiv så er vi formidler mellem forbrugere og landmænd. Vi formidler de trends, som vi opfatter hos forbrugerne, udviklingen i markederne og nye markedsåbninger til landmanden, så han kan styre og investere klogt. Det handler grundlæggende om, hvilken retning markedet tager. At få den viden ud til landmandener er en meget væsentlig opgave", siger Finn Klostermann.

Han kalder Task Force Kalve et fantastisk initiativ, fordi det samler en række interessenter om en fælles opgave.

"Med Task Forcen får vi samlet input og viden. Dermed får vi etableret en større chance for at ramme rigtigt i forhold til den retning og de muligheder, som vi præsenterer for landmændene og dermed få skabt et bedre beslutningsgrundlag for de meget vigtige beslutninger om drift, strategi og udvikling, som landmanden skal træffe", siger Finn Klostermann.

Faktaboks

Webinar:

  • Viden: Der er brug for handling, hvis kalveproduktionen skal forbedres. Hvis alle i værdikæden arbejder sammen, er der penge at hente på bundlinjen. Det hele kræver viden. Den deler Task Force Kalve ud af på et gratis webinar tirsdag 16. juni kl. 12.30-13.30. 
  • Tilmeld dig webinaret på www.lf.dk eller www.taskforcekalve.dk. Webinaret er gratis. 

Task force kalve:

  1. Hvem: Task Force Kalve består af repræsentanter fra bestyrelsen i L&F, Kvæg, Danish Crown, rådgivningen, dyrlæger, forskningen, Viking, slagtekalveproducenter og SEGES. 
  2.  Formål: Gruppens formål er at undersøge og udbrede mulighederne for, at kalveproduktionen bliver konkurrencedygtig.
  3. Fire anbefalinger: Gruppens fire anbefalinger er meget kort opsummeret: Øget samarbejde mellem mælke- og slagtekalveproducent, fokus på en mere markedsdrevet produktion, to kødkvægsavlslinjer og et rådgivningskoncept.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.