Erfagruppen arbejder sammen - otte irere ejer 430 køer i fællesskab

En irsk erfagruppe valgte at ekspandere ved at leje en farm i fællesskab.

Hvad gør man, hvis man gerne vil udvide sin produktion, men det ikke er muligt på grund af bedriftens beliggenhed?

Det spørgsmål blev ofte debatteret i en irsk erfagruppe indtil for to år siden, og gruppen valgte at løse udfordringen i fællesskab.

De fandt en bedrift med 166 hektar, hvoraf de 120 lå godt for afgræsning, og investerede i fællesskab for at omdanne bedriften fra kødkvæg til mælkeproduktion.

De otte landmænd skrev under på lejeaftalen på bedriften i i maj 2017 og de første køer blev malket ind i maj 2018.

På nær 50 indkøbte køer blev besætningen på nu 430 køer plus opdræt, bygget op ved hjælp af køer og kvier fra de otte mælkeproducenters individuelle bedrifter.

De otte landmænd har foruden køerne samlet set investeret 11 mio. kr. i at omdanne farmen til mælkeproduktion og med plads til 500 køer beløber investeringen sig til knap 22.000 kroner pr. ko.

30 øre i overskud

Mælkeproduktionen drives på traditionel irsk facon med stor andel afgræsning og et lille supplement af kraftfoder. Der forventes en mælkeydelse på 440 kg værdistof pr. ko, og omkostningerne til at producere mælk beløber sig til godt to kroner pr. liter mælk. Med den aktuelle mælkepris fra mejeriet Aurivo er der et overskud på 30 øre pr. liter mælk.

Den langsigtede målsætning er at opnå et overskud på 37-45 øre pr. liter, og det forventes indfriet, når farmen er endelig kørt ind.

I det daglige passes farmen af en driftsleder, en medhjælper på fuldtid og tre deltidsmedhjælpere.

De otte landmænd har omdannet deres hidtidige erfagruppe til en bestyrelse, hvor formand og næstformand varetager den daglige kontakt med farmen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.