Himmerlandskød betaler den højeste notering i selskabets historie

Med en gennemsnitlig notering på 23 kroner per kilo har den danske slagterikoncern betalt en pris som aldrig før. Himmerlandskød jagter nu endnu flere kreaturer.

På godt jysk vil man sige, at det er gået ganske fint for det danske slagteriselskab Himmerlandskød fra Himmerland.

Ejer Lars Andersen og co. har nemlig i 2017 været i stand til at betale den højeste afregningspris for deres kreaturer i virksomhedens historie.

Det fortæller den adm. direktør og ejer forud for selskabets regnskabsoffentliggørelse.

”I gennemsnit har vi betalt over 23 kroner per kilo for alle vores dyr, og det er det højeste, vi endnu har betalt i virksomhedens historie.  Det har vi betalt, simpelthen fordi det har været muligt”, siger adm. direktør og ejer Lars Andersen til landbrugsavisen.dk

”Konkurrencen efter de danske kreaturer er benhård, og vi har valgt, at vi skal være konkurrencedygtige over for alle – er vi ikke det, får vi ingen kreaturer. Og det kræver, at landmanden har tillid til, at han får den rette pris, når han sender dyrene til os”.

Dansk kød hitter

Himmerlandskød har omkring 2.300 leverandører, som leverer varierende mængder af kreaturer.

Selskabet slår sig op på udelukkende at slagte og producere kød fra danskopdrættede dyr, hvor godt 60 procent af kødet sælges i Danmark, mens resten går til eksport. Eksporten er svagt stigende, men også de danske forbrugeres hang til danskproduceret kød er stadig på vej op.

”Vi mærker klart en større efterspørgsel efter danske varer, og det har været med til at skubbe fint til vores resultat. Det viser tydeligt, at det kan lade sig gøre at skabe en forretning ved at handle udelukkende med dansk kød”, siger direktøren.

Ingen tillæg eller bonus

Ulig flere af de konkurrerende slagteriselskaber i Danmark kører Himmerlandskød helt uden bindingsperiode.

Det betyder, at en landmand den ene dag kan levere et hvilket som helst antal dyr til slagteriet og samtidig levere til en af konkurrenterne dagen efter.

”Det handler om at behandle folk ordentligt. Det synes vi, at vi har formået at gøre indtil nu”.

Det er også en af grundene til, at Himmerlandskød ikke har særskilte afregningsbonusser- og tillæg til den gængse afregningspris. Det er nemlig et forsøg på at give en fair afregningspris over hele linjen.

"Hvis man skal dele mere ud til nogle, skal det tages fra andre. Og det kan være, at man vinder lidt på det på den ene side, men vi kan også risikere at miste nogle af de gamle leverandører. Og det vil vi for alt i verden undgå", siger Lars Andersen.

Jagter flere dyr

Sidste år stod Himmerlandskød for 23 procent af de samlede antal kreaturslagtninger i Danmark, og Lars Andersen har nu sat jagten ind efter endnu flere.

”Vi har en målsætning om at komme op på 25 procent af de danske kreaturslagtninger.  Hvor mange dyr det helt præcist vil udmønte sig i, kan jeg kun gisne om".

"Det afhænger naturligvis af mælkeprisen, og om hvor meget der bliver produceret ude i de danske stalde”, siger direktøren, der dog er overbevist om, at udsigten til en faldende 2018-mælkepris vil betyde mere aktivitet på de danske slagterier.

Himmerlandskød har lige nu slagteriaktiviteter i både Aalestrup, Hadsund og Kjellerup, og ifølge direktøren vil den proklamerede to-procents stigning kunne klares ved at skrue lidt på nogle forskellige håndtag på de nuværende anlæg.

"Vi kan blive ved med at køre 40 timers arbejdsuge på anlægget i Kjellerup og Hadsund, så der kan vi godt klare de to procent", siger han.

"Men vi vil også gerne have mere end de to procent. Vi har mulighed for at udvide anlægget i Hadsund, og den mulighed vil vi gerne benytte os af i fremtiden", siger Lars Andersen, hvis søn så småt er ved at blive kørt i stilling som koncernens fremtidige direktør.

Og ifølge Lars Andersen er det netop sønnen, der har de langsigtede, visionære briller på.

"Det er nok den visionære unge mand, der skal svare på, hvor stor en markedsandel vi gerne vil have i fremtiden. Men for mit vedkommende vil det være fint at få et sted mellem 25 og 30 procent af de danske kreaturer", siger han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.