Landmand efter stigende mælkepris: Nu skal vi malke tre gange om dagen

Fynsk mælkeproducent har besluttet at gå fra to til tre daglige malkninger, efter at Arla har hævet mælkeprisen.

Så er det nu!

Sådan tænkte mælkeproducent Jacob Serup Pedersen, Aarup på Fyn, da Arla i sidste uge meddelte, at mælkeprisen steg én eurocent pr. 1. marts.

Jacob Pedersen har i et stykke tid overvejet at malke sine 380 RDM-køer tre gange dagligt frem for to for at øge mængden af leveret mælk til mejeriet.

»Arlas prisstigning blev hovedet på sømmet. Men den nye mælkepris tør vi godt prøve det af«, fortæller han.

500 kr. mere pr. ko

I regnestykket har Jacob Serup Pedersen lagt en forventning om en ydelsesstigning på 10 procent. De nuværende 36 kg EKM pr. ko pr. dag skal således øges til 39 kg EKM pr. ko pr. dag. Samtidig forventer han at kunne fastholde foderomkostningen på 1 kr. pr. kg EKM.

Der følger også en større lønomkostning med at malke én ekstra gang hver dag, men samlet set skal tiltaget give Jacob Pedersen 500 kr. ekstra pr. ko pr. år.

»Vi har givet os selv en måned til at indfri forventningerne, så merudbyttet i år vil være opsamlet over ni måneders produktion. Hvis det virker, som vi håber, vil afkastet blive større næste år«, vurderer han og tilføjer, at det selvfølgelig også i høj grad afhænger af mælkeprisen.

Bonus for ekstra malkning

For at prøve tiltaget med tre daglige malkninger af uden at binde sig til ekstra arbejdskraft, tilbød Jacob Pedersen sine ansatte en bonus, hvis de vil stå for den ekstra malkning. Og det sagde alle ja til.

»Vi har aftalt det for de næste tre uger, og så tager vi det op til revision, om vi skal ansætte yderligere arbejdskraft. På den her måde har vi elastik i beslutningen, så vi kan fortryde og vende tilbage til det vi kender«, fortæller han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.