Sæt gården på Facebook og vind omdømme

Landmænd har en enestående mulighed for at pleje omdømmet ved at lave en profil på de sociale medier, mener ugens klummeskribent.

Jeg betragter det faktisk ikke som noget særligt. Vi fortæller jo bare lidt om, hvad vi render og laver, og det gør åbenbart folk meget glade. Når vi skal finde nye ansatte, har de oftest set det på vores facebookside, og de mener, at det giver et godt indtryk af åbenhed.

Sådan fortalte en landmand til mig forleden, da vi i en pause på Kvægkongressen kom til at tale om landmandens side på Facebook, hvor han fortæller om arbejdet på gården.

Det var startet som et hyggeprojekt, som skulle vise traktorer og glade kalve frem, men nu er det blevet et aktiv i imageplejen, fortalte landmanden.

Sådan er der mange landmænd, som oplever den åbenhed, de viser, når gården får egen side på de sociale medier.

Pluspoint hos unge

At tilstedeværelsen på de sociale medier også flytter noget i rekrutteringsøjemed, blev bekræftet af to ledelsesrådgivere på Kvægkongressen. De fortalte på basis af en undersøgelse, at mange unge landbrugsmedhjælpere lige slår gården og landmandens navn op på Facebook, inden de sender en ansøgning.

Er der en facebookside, som virker indbydende og livlig, giver det pluspoint hos de unge. Brovtende landmænd trækker den anden vej.

Faktabaseret omdømme

Landmænd imellem opstår der ofte diskussioner om den offentlige debat rettet mod erhvervet. En hyppig anklage er, at medierne og meningsdannerne ikke får nuancerne og fakta med.

Den del kan man som landmand selv påvirke ved at kreere og vedligeholde en side om bedriften på de sociale medier.

Man bestemmer selv, hvad man vil lægge frem. Nogle vælger en overfladisk beskrivende stil med små hverdagsglimt, imens andre fortæller om konkrete projekter og tiltag. Eller slet og ret måder at være landmand på. Krydret med fakta.

Hverdagen skaber debat

På den måde kan landmanden lægge sin hverdag frem og deltage i en efterfølgende debat, hvis en sådan skulle opstå.

Dialogen er vigtig, fordi mange i dag har et distanceret forhold til landbruget. Også i nærområderne hvor landbrugene ligger.

Landbrugets virksomheder har også opdaget værdien af, at landmænd fortæller om deres bedrifter på de sociale medier. Eksempelvis har Danish Crown netop inviteret til en temadag om sociale medier, hvor man vil klæde landmænd bedre på til at deltage på de sociale medier.

Peter W. Mogensen, journalist og kvægfaglig redaktør på LandbrugsAvisen, magasinet Kvæg samt Kvæg Plus

Faktaboks

FAKTABOKSI den ugentlige klumme på Kvæg Plus, "Ugen på spidsen", sætter Peter W. Mogensen og Claus Solhøj, journalister og kvægfaglige redaktører på LandbrugsAvisen, magasinet Kvæg samt Kvæg Plus, kvægugen i perspektiv. Klummen er udtryk for skribentens personlige synspunkt, og udtrykker ikke nødvendigvis bladhusets holdning.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.