VW Transporter eller i daglig tale »Rugbrødet« er ikke bare en varebil, men et begreb. Netop her i marts er det 70 år siden, at det første eksemplar kørte af samlebåndet på fabrikken i Wolfsborg, helt præcist 8. marts 1950.
VW Transporter, også kendt som Bulli eller Microbus rundtom i verden blev efter VW Type 1 »Boblen« den anden bestseller fra Volkswagen, og til dato er der produceret mere end 13 millioner styk, og modellens historie breder sig over seks generationer.
Idéen til Transporter opstod som resultat af Tysklands såkaldte wirtschaftswunder og den boomende økonomi i efterkrigstidens Europa. De mange nye virksomheder i Tyskland og det øvrige Europa havde brug for et køretøj, der var pålideligt, rummeligt og driftsøkonomisk. Volkswagen definerede således en kompakt varevogn med maksimal pladsudnyttelse: boxermotor bagest, førerkabine forrest og masser af plads derimellem. Det var konceptet i T1 – den første varevogn fra Volkswagen.
Den 11. november 1949 præsenterede Volkswagen for pressen en håndbygget prototype af en transporter kassevogn. Volkswagen havde allerede i 1949 henvendt sig til patentkontoret med henblik på at registrere navnet Bully, men et andet firma havde sikret sig rettighederne, så Volkswagen ændrede internt navnet til Bulli, hvilket banede vejen for brugen af navnet i Tyskland.
Transporter betragtes stadig som et nyttigt, multifunktionelt redskab for erhvervslivet og et ikon blandt varebiler, minibusser og campingbusser.
Relaterede artikler
Kommentarer