Dansk robot-komet: Det koster at investere

Virksomheden bag den selvkørende robot Robotti har for alvor skruet op på satsningen på robotten i ind- og udland. Det koster til gengæld på bundlinjen.

Planlagt og helt efter bogen.

Sådan lyder meldingen fra Agro Intelligence om regnskabsresultatet for 2018, der viser et underskud på størrelse med overskuddet fra året før.

”I 2018 har vi skruet op på vores fokus på Robotti’en. Teknologien er klar, og vi tror på, at markedet er der til den. Den skal have en over nakken. Det er ikke sjovt at lave underskud, men det er ikke en proces, som er færdig, og det koster penge at investere. Vi tog for længe siden beslutnigen om, at vi skulle være klar til de investeringer, og har taget det strategiske valg at skrue ned for konsulentarbejdet for andre til fordel for at bruge timerne på Robotti’en i 2018”, fortæller adm. direktør Ole Green.

Minusset på bundlinjen blev på 2,8 mio. kr. mod et overskud på 2,2 mio. kr. efter skat året før.

Bygger forhandler-netværk op

I regnskabet oplyses det, at virksomheden har fortsat salget af sin ukrudtskameraer Weedmaps og i et vist omfang fortsat konsulenttimer til større internationale maskinproducenter.  

Det strategiske fokus er imidlertid skiftet mod at bruge flere timer på egne produkter end at være leverandør af viden til andre maskinproucenter.

Her står robottens lancering helt i fokus, hvor markedsføringen på bl.a. sidste års Agromek fik et større skud end tidligere ligesom opbygningen af forhandler-netværket for alvor er skudt i gang.

I Danmark er FMR udpeget til at være den danske forhandler – ligesom Robotti’en har fået forhandlere i flere europæiske lande – herunder på det hollandske marked, hvor den forleden blev vist frem på et arrangement for mere end 100 hollandske landmænd – ligesom der for tiden er en større række af demoer med robotten på dansk jord, hvor den eks. har sået og sprøjtet afgrøder som roer og majs.

”Vi sælger den først, når folk kan se, at den kører i marken. Det er nemt at stå på en messe og vise, at nu sætter vi i gang. De skal tro på robustheden, og at den gør tingene hver gang. Det tager tid at vise robusthed, og man skal være tålmodighed. Vi har ikke solgt 20 robotter i dag, men vi har leveret de første, og skal levere endnu flere til efteråreret, og de næste igen til næste forår. Fremover bliver det vores forhandlere, der skal være ansigtet til kunden, og det er et langt, hårdt arbejde, og det er også en udvikling for os”, fortæller Ole Green, der oplyser, at Robotti bl.a. kan ses på Roskilde Dyrskue i de her dage og i slutningen af juni på den svenske messe Borgeby.

Agro Intelligence oplyser ikke omsætningstal, men Ole Green oplyser, at han forventer, at selskabet kommer til at gøre nye væksthop i de kommende år.  

”Vi skruer ikke ned. Der kommer historier senere i år, om hvad vi har tænkt os. Vi skal op på det helt store tandhjul. Sådan som det har rykket sig i foråret, har kun bestyrket os i, at det var den rigtige beslutning for to år siden at satse mere på robotten. Strategisk er vi ikke gået tilbage til en konsulentforretning”, siger han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.