En god kampagne på bl.a. Fendts 724-model gav et ordentlig hop for traktormærket i Danmark i 2020.
Nu viser det sig, at Fendts danske salgstal ligger over gennemsnittet i Europa.
Mens Fendt fik en markedsandel på 10,6 pct. i hele Europa, så endte Fendt på en markedsandel på 12,8 pct. ifølge Fendts opgørelser.
Fendts markedsposition i Danmark er nogenlunde på det niveau, som mærket aktuelt oplever det i Østrig, hvor der også er vundet terræn det seneste år.
På hjemmebanen i Tyskland sælger mærket hver femte traktor som landets største traktormærke i skarp duel med John Deere.
Fendt havde i øvrigt et mangeårigt mål om at producere 20.000 traktorer i 2020. Det mål blev dog ikke nået efter et corona-år, hvor produktionen blev indstillet i flere uger undervejs og det euroæpæiske traktormarked generelt var faldende. I oktober lød vurderingen fra Fendt, at man nåede en produktion på underkanten af 19.000 traktorer i 2020.
Relaterede artikler
Kommentarer