Efter mia. stigning på maskiner: Vil fastholde fire traktormærker

Danish Agro forventer 5 mia. i omsætning på maskiner i år. Med motoren på plads, skal forretningen nu fintunes.

Helt som ventet og erklæret vokser Danish Agro med eksplosiv fart på maskinområdet. Det viser koncernens 2018-regnskab, der byder på topfart på den stadig spritnye maskindivision.

»Det har været en succes. Vi er steget fra 2,6 mia. kr. i omsætning til nu 3,5 mia. kroner. En stigning på næsten en milliard, som primært skyldes de syv forretninger, vi har overtaget i Danmark«, fortæller Henning Haahr, der samtidig er tilfreds med, at driftsresultatet er steget fra 41 mio. kr. til 72 mio. kr.

»Når vi sammenholder omsætning med indtjeningen er vi lidt stolte af, at det er lykkedes«, siger han og påpeger, at Danish Agro på under fem år er drønet frem til en position som en af de største europæiske maskinaktører.

»Vi er den største kunde i verden hos Claas. 5 ud af 6 fra Claas’ øverste ledelse har været i Danmark i 2018. Det siger lidt om, hvilket commitment de lægger i Danish Agro og at vi bliver hørt«, siger han.

Ud over Claas forhandler koncernens maskindivision også John Deere, New Holland og Agco fordelt ud på Danish Agros hjemmemarkeder omkring Østersøen.

Hvor det tidligere har lydt, at man ikke forventede at holde fast på alle mærker, er der nu nye toner.

»Tidligere har vi sagt, at vi skulle have flere end 2 og mindre end 4 traktorbrands. Men vi mener, at det, vi har, er korrekt nu. Vi er rigtig godt tilfredse. Vi er eksklusive på alle markeder, omend vi har to mærker i Finland og Estland. Det er langsigtede partnerskaber, vi har«, siger Henning Haahr.

Forventer 5 mia. i 2019

Selv om koncernchefen forventer, at 2018’s massive tørke vil aflejre sig i landmændenes lyst og muligheder for at købe maskiner det næste år, forventer Danish Agro fortsat markant vækst.

Faktisk er omsætningen på maskiner budgetteret til 5 mia. kroner i 2019. Det skyldes blandt andet, at Danish Agro forventer at overtage den resterende del af maskinhandvirksomheden Konekesko i Baltikum. Virksomheden omsætter for 1 mia. kr. og Danish Agro ejer i dag 45 procent. Derfor har omsætningen hidtil ikke været konsolideret ind i koncernregnskabet.

Ifølge Henning Haahr går Danish Agro nu ikke efter mere størrelse - i hvert fald ikke, når det gælder antal brands eller udbredelsen af disse til flere lande.

»Vi er faktisk dækket nu i vores markedsområde med maskiner. Derfor skal vi ikke have flere«, siger han.

I stedet skal der kigges på at finde synergier mellem alle de afdelinger og forretninger på tværs af landegrænser, som Danish Agro på rekordtid har fået i porteføljen.

»Vi skal have tunet det, vi har. Vi skal konsolidere, integrere og udnytte synergier. Med den vækst, vi har haft på maskiner de sidste 3 år, så er der et hav af muligheder for det«.

Samarbejde på tværs i Danmark

Når det gælder synergier, tænker han også på de danske forretninger, hvor Danish Agro nu ejer 7 forhandlere.

»Vi skal ikke købe flere op. Det har vi ikke planer om. Vi skal hele tiden have for øje at have en effektiv drift. Vi sidder nu på 75 procent af den samlede Claas-omsætning i Danmark. Det er fint«, siger Henning Haahr.

»Der er en række synergier i de syv virksomheder, vi har overtaget. De kan samarbejde på tværs«, siger han og nævner knowhow, HR, marketing, økonomi og stabsfunktioner som oplagte at kigge på.

»Det handler om at gøre vejen fra producent til landmand så lean og billig som muligt. Det har været ejerledede virksomheder på godt og ondt. Men hvorfor skal man som ejer være it-direktør om aftenen, og hvorfor skal de hver især have 0,2 mand til marketing, hvis vi i stedet kan ansætte en fælles«, siger han og understreger, at det kommer på initiativ fra afdelingerne selv.

Vil kigge på flere redskaber

Ud over de interne fokusområder, er et tiltag om at leje traktorer ud, nemlig Claas Rental også på vej. Og så skal der nu kigges mere på redskaber for Danish Agro Machinery.

»Vi vil gerne udvikle et mere strømlinet redskabsprogram. Vi skal kigge på den mosaik af redskabsbrands, vi har, over de næste fem år«, siger Henning Haahr.

Som eksempel nævner han Lemken, som Danish Agro sidste år udvidede samarbejdet med.

»Vi har også Lemken i hele Baltikum, Norge og Sverige. Derfor gav det også god mening at få brandet til Danmark«, siger Henning Haahr.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.