Fortsætter med tre traktormærker: Det handler helt enkelt om markedsandele

Karl Mertz fortsætter med tre traktormærker efter i en tid, hvor en anden stor Agco-forhandler er gået den modsatte vej.

I Jylland er der fremover ikke nogen forhandler, som har alle Agcos traktormærker Fendt, MF og Valtra i porteføljen efter, at Hjallerup Maskinforretning i løbet af få dage overgår til at være ren Massey Ferguson-forhandler.

Men det er der i Østdanmark, hvor Karl Mertz dækker både Lolland, Falster og Sjælland som Fendt-forhandler og store dele af området som Massey Ferguson- og Valtra-forhandler.

Direktør Anders Hansen oplyser, at man har mandet op i salgsstyrken for at satse helhjertet på alle tre mærker fremover.

”Jeg har arbejdet meget og konstruktivt med Agco hele efteråret. Vi har en klar strategi og køreplan. Vi har ikke kommet ordentlig på land med Valtra. Nu har vi fået en dygtig sælger ind til at sælge Valtra og giver det noget ekstra fokus”, fortæller han.  

Hvad er jeres stærkeste mærke?

”På markedsandelene er det Fendt, MF og Valtra. Jeg har en rigtig god mavefornemmelse af, at jeg på relativ kort tid kan levere markedsandele på Valtra, der matcher mærkets andel på landsbasis. Vi er meget fortrøstningsfulde og er fuldt klar”, siger han og erklærer sig i det hele taget meget optimistisk i forhold til markedsudviklingen i øjeblikket.

”Vi har en ordrebeholdning, som er større end i årevis. Vi har næsten leveret nye traktorer hver eneste dage siden nytår. Efter Agritechnica gik der hul på tingene. Investeringslysten er tilbage på det niveau, som det skal være og bør være,” siger han og forklarer, at organisationen også er faldet godt på plads efter overtagelsen af HMC Maskincenter og den følgende indkøring af ny afdeling i Sorø.

Skal I vokse i andre dele af landet på sigt?

”Jeg tror, at landkortet er sat. Vi dækker det i Østdanmark, vi skal på enkelte brands. Vi har en rigtig god kollega i Høng på Valtra og på MF oppe i Helsinge. Markedet i Østdanmark er på 300-400 traktorer, så jeg tror, at vi er berettiget til at have den størrelse, vi har. Der er ikke nok landbrug til at bære en ren Fendt-forhandler i Østdanmark. Kan jeg honorere markedsandele på niveau eller bedre end landsgennemsnittet, så har jeg arbejdsro. Det er helt enkelt”.

I skal ikke ud og købe op?

”Nej, det har vi ikke planer om. I 2013 købte vi Vordingborg Maskincenter og i 2019 er vi gået sammen med HMC teamet og fået dem integreret. Nu har vi en størrelse, der kan dække øst med fuld forhandling med kolleger i Høng og Helsinge, og nu skal vi vise omverdenen og Agco, at det er det her set-up, der duer.”

Hvad tænker du om ændringerne i Agco’s landkort i Jylland?

”Det var ikke overraskende. Hvis man kigger lidt på det oppe fra en helikopter og kigger på markedsandele, så er det egentlig dem, som taler sproget. Hvis man ikke er tæt på landsgennemsnittet, så bliver importøren nødt til at kigge på, hvordan man kan sætte et endnu bedre hold. Det er ikke en bombe, der er sprunget i min verden. Det er en tilretning for, at de tre brands kan gøre det bedre i Danmark”.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.