Hverken køber eller sælger har set den spritnye traktor

I en lidt usædvanlig handel har sælger fra Hjallerup Maskinforretning solgt en ny traktor-model, som han heller ikke selv har set.

Sælger – og køber for den sags skyld – har slet ikke set traktoren endnu.

Alligevel har sælger Keld Fuglsang fra Hjallerup Maskinforretning solgt den første Fendt 939 model S5. Fendts nye 900-serie er ikke blevet præsenteret endnu for offentligheden - inklusiv salgsstyrken der skal ud og sælge dem fremover. 

I øjeblikket kører Fendt en stor markedsføringskampagne, hvor man kan se brudstykker af traktoren forud for release i starten af juli.

For Keld Fulgsang er det naturligt nok en sjælden handel – men dog ikke helt uden fortilfælde.

”Det er da nok sket før, at der er nogen, som vil købe det sidste nye og handler inden, det er kommet. Det er da nok set før. Men de fleste vil helst set varen først,” konstaterer han.

Keld Fuglsang har dog nok set lidt flere detaljer end det, som i øjeblikket er i omløb i pressen, på rygteplan og på de billeder og videoklip, som Fendt selv har lagt ud af traktoren.

Vi har tidligere skrevet, at når Fendt sandsynligvis løfte sløret for den nye modelserie 2. juli, så vil den bestå en af modelrække, hvor den nye nye topmodel kommer til at hedde 942 og dermed runde 400 hk.   

Det forventes også, at traktoren er i stand til at køre på 44 tommer hjul.

På Hjallerup Maskinforretnings Facebook side er der lagt et billede ud, hvor Keld Fuglsang og køberen står foran fronten på Fendt 1050-model. Og det er ikke tilfældigt.

”Som vi kan se det, så minder fronten om 1000-serien”, siger han.

Hvor meget kunne I så fortælle ham, inden han købte den?

”Vi har fået en produktpræsentation på vores interne net med en masse tekniske data og sådan noget. Det har vi selvfølgelig kørt igennem med kunden. Det havde vi trods alt. Og så er sådan noget som prislisten også omfattende i dag. Du vælger imellem en masse udstyr, og det fortæller jo også noget om, hvad det er for en traktor”, siger han.

Bliver der stor forskel fra de nuværende 900-modeller?

”Ja, det gør der. Som jeg tror det, så er det stort set kun malingen, som er den samme. Transmissionen er ny. Forakslen er også ny. Førerkabinen er også ny på 900-serien. Som jeg ser det, så bliver det førerkabinen fra 1000-serien. Der kommer også en ny motor.”

Var det opsøgende salg eller var det kunden, som har været opsøgende?

”Vi har snakket ny traktor igennem længere tid. Og så skulle vi enten vente på den nye model eller tage en velkendt. Og så fik jeg prislisten, og så kunne vi se nærmere på det. Kunden er selvfølgelig Fendt-mand”.  

Hvornår får han den så?

”Vi har ikke fået noget bekræftelse på det endnu. Jeg forventer ikke, at han får den lang tid før nytår. Der er slet ikke kommet nogle til Danmark endnu. Vi er vist blevet lovet 20 til Danmark i år og en demotraktor pr. forhandler”, siger han.

Keld siger det nok skal blive godt

Traktoren er solgt til Klokkerholm Maskinstation, hvor den skal afløse en traktor, der har gået 9.000 timer med gyllevogn.

Den nye ejer, Martin Jespersgaard, synes også, det er lidt specielt at købe en traktor, som han har ikke set.

”Vi havde prøvekørt 1050’eren(Fendt største model) – og den var lidt stor til vores brug. Jeg havde planlagt at jeg skulle handle til nytår alligevel. Og så kunne jeg ligeså godt få den nye model i stedet for den gamle. Men det er da lidt specielt at handle en traktor, som man ikke kan se nogle billeder af eller noget. Det vigtigste er, at den er klar gyllesæsonen. Jeg satser også på, at den kører med lave omdrejninger ift. den gamle model, så jeg får en brændstofsbesparelse”, lyder det fra ham.

Han kører i forvejen med Fendt. Det handler i bund og grund om tillid, lader han forstå.  

”Når Keld siger, at det nok skal blive godt, så må vi tro på det, selvom han heller ikke har set den.”

Hvornår får du den så at se?

”De snakker om, at de nok vil lave en tur til efteråret, så vi kan se den inden Agritechnica. Vi glæder os helt sikkert til at se den. Jeg kunne have taget den gamle, men det er skønt at være med på det nye”, siger han.

At det blev en model 939’er og ikke den nye topmodel 942, som springer 400 hk grænsen, var et økonomisk spørgsmål.

”Jeg synes, at det blev for dyrt for de sidste 30 hk. Til gengæld betaler vi så noget mere for at få det nye i stedet for den gamle model. Jeg håber, at jeg over tid sparer en masse dieselomkostninger”.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.