I spidsen for kendt dækmærke i seks lande: Alle mangler dæk for tiden

Ugens Profil: Lige nu er markedet rødglødende for Bridgestones Keld Andersen, som repræsenterer mærket både i Norden og UK.

Han er i en branche med fart i for tiden.

Dækproducenterne har nemlig travlt med at levere dæk til landbruget og entreprenører over hele verden i øjeblikket – og ugens profil, Keld Andersen fra Bridgestone erkender, at det er en udfordring i en verden, hvor der generelt er konjunkturopgang og efterspørgsel efter varer og råstoffer.

Hvordan går det med leveringerne lige nu?

”Vores største udfordringer er de store dæk, hvor man ikke kan nå at følge med. Det er jo dæk, som vi har meget fokus på i Danmark”, siger han.

Hvad er så leveringstiderne?

”Det kan jeg ikke svare helt præcist på. Det varierer fra størrelse til størrelse. Vores produktionskapacitet er sat op og fabrikken kører 24-7 – og vi har ansat 20 mand ekstra, fordi der er så meget fart på. Det forventer man faktisk, at det varer ved i hele 2022. Men som jeg hører det i markedet, så har vi måske været nogle af de bedre til at levere, hvad der bliver efterspurgt, men alle mangler dæk”, siger han.

Arbejdstiden fordeles for tiden mellem hans nye hjemmekontor i Bogense efter, at han for nogle måneder siden flyttede til et nyt hus med udsigt ud over mark og enge. Skønt kalder han det i telefonen – men de sidste uger har også været næsten historisk på anden vis. Han har nemlig ikke været på forretningsrejse siden vinteren sidste år efter, at corona lukkede det hele ned. Men her på det seneste er det blevet til et par udlandsrejser i det nære udland – på den anden side af Øresund.



En svensk kunde, som Keld Andersen besøgte på arbejdsrejse i Sverige for nylig.
 

”Det er bare dejligt at komme afsted igen. Ellers var jeg senest afsted i Irland for mere end et år siden”, beretter han.

Rejseriet kender han om nogen godt til.

Produktansvaret rækker nemlig langt ud over pastoratet fra Gedser til Skagen. Mens han også er Bridgestones repræsentant på de britiske øer, så er resten af Norden også på listen.

Hvordan er det så gået at passe kunderne, når du ikke kunne besøge dem?

”Det er faktisk gået godt med at passe eksisterende kunder. Men at ringe og lave et Teams-møde med en ny potentiel kunde, det er svært. Og det hører vi også fra maskinhandlere. Maskinsælgerne har nok været bedre til bare at køre ud til deres kunder i Danmark, men i England har sælgerne været hjemme i trekvart år. De måtte simpelthen ikke tage ud”.

Har de så solgt det samme det sidste år alligevel?

”Ja, det har de faktisk. På den korte bane kan det fint lade sig gøre. Men på længere sigt skal du have nye kunder ind for at holde niveauet”, siger han.

Hvordan er det så at være i dit job lige nu, hvor der er så stor efterspørgsel på jeres varer?

”Det er sjovt og dejligt, at vi kan sælge vores varer. På europæisk plan er vi 32 pct. foran sidste år. Det er tegn på, at det går godt. Den fremgang kan vi være super stolte af hos Brigdestone”.

Får man så ekstra bonus?

”Det ville være dejligt. Det er der nogen, som gør. Min udfordring er, at jeg har ansvaret for seks lande – både England og Irland, hvor vi er rigtig skarpe og har vundet markedsandele. I Danmark har vi også fået en pæn fremgang, men jeg har også lige været i Sverige, hvor vi skal lave en relaunch. Vi er stort set ude af markedet. Det er del af gamet. Vi kommer fra et lavt sted. Omvendt er potentialet så stort, når man ligger sådan. På lidt længere sigt tror jeg godt, at vi kan få fat noget”, siger han og nævner, at det er meget sjovere, når han kommer til Irland og England.

”Der er vi ovre i den anden grøft. I Irland har vi altid haft 30-35 pct. markedsandel, og nu er vi oppe på 52 pct. Og England har vi hentet 5-6 pct. og er på ca. 21 pct. i dag”.

Hvad er så hemmeligheden bag den succes?

”Det er flere ting. I Irland er det helt sikkert, at vi har lanceret Bridgestone nr. 2 – et landevejsdæk kaldet VX. Irerne vil køre stærkt på landevejen og det kan det holde til. Vi har en kunde med JCB, der kører 70 km/t., og der skal have noget, som kan holde fast. Det skal ligge stabilt. Nogle af de blødere dæk, kan slet ikke holde til det. Vi har fået lavet et landevejsdæk, som har gjort en stor forskel. Og det har det også i England. I Skotland kom regeringen sidste år med et tilskud med EU-midler til miljøvenlige indkøb af maskiner. I Skotland inkluderede man VF-dæk med 50 pct. tilskud, som man kunne søge fra 1. september til 30. oktober. Det kom ud i midten af januar, og det betyder, at vi har haft et helt vildt salg i Skotland, som har kunnet flytte en masse dæk”.

Hvorfor er det egentlig sjovt at arbejde med dæk?

”Det gode ved arbejdet er, at man kommer ud til en masse maskinhandlere og slutbrugere. Og så er jeg selv landmandsuddannet og har interessen for landbrug. Landbrugsdækkene er en måde stadig at følge med i ens hobby, landbruget. Om det lige om det er dæk eller noget andet til landbruget, det er nok ikke det vigtigste”.

Hvordan kom du ind dækbranchen?

”Det er 22 år siden”, siger han med et smil og fortæller, at han lige har svaret på det til et møde.

”Det var virkelig helt tilfældigt. Jeg sagde selv op i en handelsvirksomhed med noget svinefoder, fordi jeg ikke var enig i strategien. Det er jo chefen, som bestemmer, så hvis man ikke er enig, så må man jo gøre noget andet. Min mor syntes det var tosset, men samme weekend søgte Bridgestone en produktmand til landbrugs- og entreprenørdæk. Jeg kendte ikke noget til dæk, men de ville have en mand, der kendte til landbruget, og det har jeg aldrig fortrudt”.

Hvad er de mest spændende dage på jobbet?

”Det er at komme ud. Jeg kan komme med et eksempel, som når vi for tre år siden leverede tvillingedæk til Jørgens Maskinstations nye John Deere. Det er bare dejligt at komme ud til maskinføreren Arne, når de bare har performet. De har kørt i 2.900 timer nu, og de har ikke slidt 20 pct. af dækkene, når de kører og harver og sår. Så bliver man noget glad, når man har været ude sådan et sted”.


John Deere 8400 fra Jørgens Maskinstation, der efter 2.900 timer stadig har meget mønster tilbage.
 

Hvad laver du ellers for tiden på jobbet?

”Vi arbejder på et projekt sammen med en maskinhandler, hvor en ny maskinpark skal leveres på Bridgestone og bruges som en testlokation for os til at vise performance på forskellige tæktyper.  Men ellers er vi i budgetmode. Sådan er det i store virksomheder. Vi skal have kigget på, hvad vi skal sælge indtil udgangen af 2024 af enkelte produkter”.

Er det ikke svært at forudse så langt ud i fremtiden?

”Jo, det er da megasvært, men omvendt skal man også noget produktionsplanlægning. Det kommer der til at gå meget tid på, og så skal vi have lidt opfølgning på Sverige med nogle af de små, gode historier der, som vi skal have spredt ud i markedet”.

Hvad bliver der så tid i weekenderne?

”Vi har lige haft fødselsdag derhjemme, så familielivet kører på fuld fart, og ellers kan der altid bruges lidt tid i haven, som er en god måde at slappe af fra arbejdet”.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.