Dansk EM-håb: Ødelagte motorer er det, der har gjort os klogere

Du må ikke lige tage nærbilleder af den der,« siger Rasmus Højen.

Vi står ved en masse nyfræsede kompressorhjul til turboer i det avancerede værksted i Hurup i Thy. Her trylles der med traktormotorer, så de kommer op og yder mere end 10 gange den ydelse, de oprindeligt blev bygget til. Og turboerne laver JD Motorteknik altså fra bunden. Ligesom de fræser plejlstænger ud på den CNC-styrede fræser.

JD Motorteknik og John Deere Pulling Team er to tæt forbundne enheder. Mens teamet konkurrerer i den europæiske topliga for traktortræk i Pro Stock, leverer JD Motorteknik dele og færdige traktorer til en meget stor del af konkurrenterne.

I dag er der otte mand ansat i JD Motorteknik, og efterspørgslen efter både traktorer og dele er stigende.

»I dag ved vi, hvordan man bygger en traktor til traktortræk, så den er meget driftssikker«, forklarer Michael Galsgaard, der ejer den anden del af firmaet.

Det er da også kombinationen af maskineri, der holder og samtidig kan vinde, der har givet firmaet succes så langt væk som i Australien. En kunde på den anden side af jorden havde hørt om firmaet fra Thy og bestilte blandt andet en færdig motor.

Har levet af traktortræk sidste seks år

Michael og Rasmus mødte hinanden for 20 år siden, da de begge begyndte at køre traktortræk, først med almindelige traktorer og så en ombygget Leyland og senere en ombygget Ursus. Siden er det kun blevet vildere.

»For omkring seks år siden kunne vi leve af det og begyndte at ansætte folk«, fortæller Michael.

Der er investeret mange penge i firmaet. Hvor mange vil de to ejere ikke rigtig ud med, men dyno-testeren, som kan måle op til 10.000 hestekræfter og 100.000 Nm er et godt eksempel på, hvor meget de har satset.

»Testeren er bygget efter vores egne anvisninger af et firma i USA«, fortæller Rasmus.

Den er den eneste af sin slags i Europa og udmærker sig blandt andet ved at kunne måle effekt og drejningsmoment på meget forskellige traktorer.

»Den er fremragende, når man skal have justeret en motor til at yde det maksimale«, konstaterer Michael, og siden den rykkede ind i værkstedet, har den også været brugt flittigt.

Faktisk er den i brug lige den dag, jeg er på besøg. Men også her bliver jeg bedt om at holde mig på passende afstand af den skærm, der viser, hvor meget en ombygget standardtraktor yder.

»Vi har en aftale med kunderne om ikke at oplyse, hvor meget deres traktorer yder. Det kunne jo give andre en konkurrencefordel«, understreger Michael.

Sådan et sted mellem 2.500 og 3.000 hk

Så når nogen spørger, hvad en Pro Stock-motor fra JD Motorteknik yder, lyder svaret lidt henholdende, at det nok er mellem 2.500 og 3.000 hestekræfter.

Man kan roligt sige, at det er en del mere end de 140 hestekræfter, den originale John Deere ydede i sin tid.

»Vi foretrækker at bygge de lidt ældre John Deere motorer om. Der er langt mere gods i motorblokken, og den er støbt af metal, der er af så høj kvalitet, at man kan svejse direkte i det«, fortæller Rasmus.

I det hele taget er motorblokke, der har været brugt i en landbrugstraktor, bedre end nye blokke, fordi der ikke længere er de samme spændinger i materialet.

Bortset fra motorblokken er der ikke meget tilbage fra en oprindelig traktor i Pro Stock-klassen.

Chassis, gearkasse, kobling, plejlstænger, krumtap, dieselpumpe - alt er skiftet ud.

»Vi laver selv plejlstænger, foringer, turboer, stempler og nu også vippearme med lejer, der skåner dem, når knastakslen løfter ventilerne en hel del højere end i den oprindelige motor. Krumtappe køber vi. Dieselpumperne kommer fra USA«, fortæller Rasmus og løfter en pumpe ud fra lagerreolen.

Alene det at drive pumpen kræver omkring 100 hestekræfter. Det siger lidt om, hvor meget diesel, der skal sprøjtes ind i cylindrene på meget kort tid.

Men har I slet ikke ingeniører ansat? - spørger jeg lidt naivt.

Michael ser kort på mig og svarer:

»Vi bevæger os jo alligevel ud i noget, som ingen tror kan holde. Vi har prøvet så mange gange, at det gik galt, at vi har samlet erfaring i, hvad der kan holde. Det er faktisk det, der gør, at kunderne kommer til os«, fortsætter han.

Som ny havde den foretrukne John Deere motor et slagvolumen på 7,6 liter. Når JD Motorteknik har været i gang med motoren, er det forvandlet til de 8,3 liter slagvolumen, som er det maksimalt tilladte i Pro Stock klassen.

Det er sket ved at øge slaglængden en smule med en ny krumtap.

Der bliver kun ændret lidt på topstykket. Men knastakslen er selvfølgelig en anden, for motoren skal yde sit maksimale ved omkring 6.000 omdrejninger i minuttet mod den originale motors 2.400 omdrejninger i minuttet.

Den hjemmebyggede og voldsomt store turbolader kører med godt 100.000 omdrejninger i minuttet. Væsentligt mindre end små bilturboer. Alligevel er den en teknisk udfordring.

»Den er langt tungere end en lille turbolader. Derfor skal den være ekstremt godt afbalanceret for at holde«, forklarer Rasmus.

Denne artikel er en af flere historier om John Deere Pulling Team i seneste nummer af TraktorTech. Vil du selv følge med på første banket og støtte kvalitetsjournalistik med hestekræfter, så kan du tegne abonnement her

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.