Kendt for 2CV – men denne gule ’Citron’ var til marken

Citroen rimer ikke rigtig på traktor. Men se lige denne her – og hør mere om skæbnen.

Denne artikel er en del af TraktorTechs Classic-serie, som skrives fast af Jens Jørgen Pedersen. Artiklen var en del af et tema om bilproducenter, der også har syslet med traktorer i tidens løb. Læs mere i årets første udgave af TraktorTech 2021.

 

Citroens stamfader, Andre Citroen, voksede op i Holland, men flyttede senere til Frankrig.

Her oprettede han sin egen virksomhed, som fremstillede vinkel-fortandshjul i stål efter ordre. Det er herfra Citroën’s logo stammer fra, med to v’er, der er vendt på hovedet. Citroen fik i 1908 job hos bilfabrikken Mors, men vendte tilbage til sit tandhjulsfirma i 1913, som nu hed Societe des Engrenages Citroën, og han begyndte også at fremstille karburatorer med navnet S.M.

I 1919 blev bilfabrikationen etableret - og så nærmer vi os faktisk traktordelen. Den første seriefremstillede bilmodel var Type A med selvstarter, elektrisk lys og tryksmøring af den sideventilede motor på 1,3 liter med bare to hovedlejer, som ydede 18 hk/2.100rpm. Det var Citroens ide, at bilen skulle være færdigsamlet med karosseri og det hele fra fabrikken, og så skulle prisen være rigtig, så folk med en gennemsnitsindkomst kunne købe og bruge den.

Motoren fra bilen Type A skulle også bruges til en lille traktor beregnet til plantagedrift.

Ydelsen blev sat ned til 10hk/1300 rpm (ca. 5hk på trækbommen) og transmissionen var med 2+1 gear og motor og transmission var placeret så lavt som muligt, da plantagerne ofte var placeret på skråninger.

Forakslen var monteret på en støbt enhed boltet på motoren, og så var den affjedret med en tværvendt bladfjeder. Traktoren kunne trække små redskaber som tandharve og diskharver på op til 1,4 meter og en et-furet plov. Prisen var i 1919 9.500 frank. Det er uvist, hvor mange der blev bygget. Nogle kilder nævner et styktal på ca. 500 fra 1919 til 1925.

De få eksemplarer

Traktorideerne var ikke slut endnu. I perioden op til 1939 var nogle Citroen ingeniører i gang med at konstruere en ny traktor med firehjulstræk og lige store hjul for og bag. Den var bygget op omkring 7C ohv-motoren med tre hovedlejer, som bl.a. blev brugt i den forhjulstrukne bil La Traction Avant fra 1934, som havde et næsten selvbærende karosseri og uafhængig affjedring på alle fire hjul. Akslerne for og bag var opbygget som portalaksler for at give større frihøjde.

Da Frankrig blev delvist besat af tyskerne under Anden Verdenskrig gik arbejdet i stå og blev i hemmelighed optaget igen i løbet af 1943. Efter Paris blev befriet i august 1944, blev der sat flere ressourcer ind, men arbejdet stoppede igen i 1946, da der var udsigt til, at Frankrig ville modtage ca. 2,3 mia. dollar i Marshall-hjælp.

Der blev dog syslet lidt med denne model i løbet af 1950’erne, hvor der blev monteret hydraulisk lift og lysanlæg. Så vidt vides blev der bygget tre eksemplarer, hvor de først blev malet grønne og senere gule.

Faktaboks

Specs:

Produceret:           Fra 1939 til 1946.

Antal eksemplarer:              3 stk.

Motor:     7C ohv med 3 hovedlejer.

Gear:      Manuel gearkasse med fire gear.

Dimensioner:        L.: 3 m, B.: 1,7 m., H: 1,84 m.

Egenvægt:             1.650 kg.

Kilde:      Citroen

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.