Kraftfuld læsser på Agromek

Claas har opgraderet sin mellemklasseserie og skrotter nu parallel-versionerne. En af de nye modeller står på Danish Agros stand på Agromek.

Claas er gået fra fire til tre modeller i mellemklassen af mærkets gummihjulslæssere, og på Agromek kan de besøgende se den største af de tre nye modeller i klassen. 

Torion 1611 P afløser den tidligere 1511 P, og en af de store opgraderinger er den nyudviklede Z-kinematik læssearm.

Den afløser både den tidligere Z-arm samt varianterne med parallelføring, som nu går ud af produktion. 

- Designet af den nye arm giver blandt andet flere løftekræfter og bedre præcision i skovlen, fortæller Carsten Poulsen, produktspecialist hos Danish Agro Machinery, den danske Claas importør.

Z-kinematikkens design gør dog, at skovlen ikke holder sig vandret, når man hæver læssearmen. Men det er der råd for:

- Maskinen har automatisk regulering af skovlvinklen, og som chauffør kan man selv indstille vinklen. Når det er gjort, holder sensorerne selv skovlen i den indstillede vinkel uanset løftehøjden. 

Z-kinematikken går igen på alle tre modeller: 1275, 1611 og 1611 P. De to sidstnævnte er med sekscylindrede motorer, mens den lille 1275 har en 4,5 liter fircylindret udgave. 

- P'et står for power, og P-modellen er særligt tiltænkt maskinstationerne. Maskinen har en højere effekt, stærkere transmission og større pumper til arbejdshydraulikken. Det er der brug for, når man kører i stak, hvor man både har brug for fremdrift og arbejdshydraulik, når man deler materialet ud i køresiloen, siger Carsten Poulsen. 

Torion 1611 P vejer 16 ton og har en tiplast omkring 11 ton - deraf modelnavnet. Motoren er en 6,8 liter John Deere motor på 252 heste, 23 flere end forgængeren. 

Emneord Agromek 2022

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.