Langt tilløb for selvkørende Lemken

Interessen er stor, men den nye selvkørende Lemken Nova 14 kommer nok tidligst til Danmark i 2022.

Efter kun to et halvt års udviklingsarbejde står den nu badet i neonlys på Agritechnica - den nye selvkørende sprøjte, Lemken Nova 14. Udstillingseksemplaret er kun den fjerde prototype, der er bygget, men ambitionerne og forventningerne er store.

»Vi er jo Lemken, og vi ved godt, hvordan man bygger sprøjter. Det har vi jo gjort i 15 år,« forklarer Thom Sanders fra Lemken, der tilføjer, at man til at begynde med havde diverse partnere med under udviklingen, først og fremmest tyske Bräutigam. Kabinen, som er en kategori 4 kabine, stammer fra Krone, og motoren er en Deutz med 245 hestekræfter.

Angående bomme kan den bestykkes med et udvalg fra 24 til 39 meter, og tankstørrelsen er fra 4.800 til 7.200 liter. Udstillingseksemplaret er den største version.

Som standard er frihøjden 1,20 meter, men som ekstraudstyr kan den fås variabel op til 1,60 meter, ligesom sporvidden kan varieres fra 1,80 til 2,30 meter - også ekstraudstyr.

»Vi har også arbejdet meget med vægtfordeling, som er 46 procent fortil og 54 procent bagtil, siger Thom Sanders om maskinen, der vejer sine 12 tons.

Men hvornår

Men det store spørgsmål som dansk landmand eller maskinstation er - hvornår kan man få én?

»Vi fremstiller fem mere næste år, så fra 2021 er nok en mulighed«, siger Thom Sanders, og på dette tidspiunkt støder områdechef for Lemken Skandinavien, Nis Peter Albrechtsen til:

»Vi har ventet på den længe, for mange danske landmænd har faktisk spurgt til, hvornår Lemken kommer med en selvkørende sprøjte. Men jeg kunne godt gætte på, at vi først ser den i Danmark i 2022, måske endda 2023«, siger Nis Peter Albrechtsen.

Emneord Agritechnica

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.