New Holland speeder traktorserie op med ny transmission

T5 Auto Command får selskab af en ny variant med den hurtige dobbeltkoblingstransmission, som New Holland låner fra den større T6.

Sidste forår fik New Hollands T5-serie et gevaldigt løft med introduktionen af den trinløse AutoCommand transmission på serien. I den forbindelse blev interiør og brugervenlighed ændret, eftersom T5 i samme omgang lånte kabinen fra den større T6-serie.

Med ét hug fik den lille T5 med 110 til 140 heste en større kabine og langt mere udstyr. Blandt andet Intelliview IV terminalen og sidewinder armlænslænskonsol med tilhørende kørehåndtag, som vi kender fra de større traktorer fra New Holland. Nu er New Holland på banen igen med en ny variant af T5, og vi dykker lidt ned i serien her i Ugens Maskine på landbrugsavisen.dk

Hurtig transmission

Det høje niveau af udstyr er næsten identisk med AutoCommand-udgaven, men transmissionen bliver New Hollands Dynamic Command-udgave.

Måske har du allerede hørt om navnet, for det er New Hollands første transmission, der gør brug af dobbeltkoblingsteknologi og som blev lanceret på T6 serien for et år siden. Teknologien betyder kort fortalt, at transmissionen kan skifte mellem powershift-gearene langt hurtigere end en normal transmission.

Dynamic Command består af en mekanisk transmission med tre grupper og otte gear i hver gruppe. Det er især inden for hver gruppe, at der er speedet op i skiftene.

Testet i Danmark

Her på landbrugsavisen.dk/maskiner har vi tidligere testet såvel T6 Dynamic Command som T5 Auto Command for vores søstermagasiner TraktorTech og Mark, og der er ingen tvivl om, at Dynamic Command skifter hurtigere i forhold til New Hollands andre powershift- eller semi-powershift-transmissioner.

At transmissionen finder vej til den lille T5’er er samtidig et plus for de kunder, der gerne vil have have en lille traktor med masser af udstyr, men som godt kan undvære den trinløse transmission. Indtil nu har man nemlig måttet tage til takke med Electro Command-versionen som den mekaniske løsning, men T5-serien i den variant har langt fra samme udstyr, som T5 Auto Command - og nu altså Dynamic Command.

Faktisk tilføjer New Holland en ny tagkonstruktion på kabinen sammen med T5 DC. Det skal give mere udsyn for chaufføren, hvis man kører med en frontlæsser.

Skifteautoamtikker

Transmissionen har som nævnt tre grupper. B-gruppen spænder fra under to til over 18 kilometer i timen, så du kan i princippet klare stort set alle markopgaverne uden at skulle skifte gruppegear i marken.

Samtidig har transmissionen også en automatik til transport og til markarbejde, hvor den selv gearer op og ned afhængig af belastningen. I mark-indstillingen holder transmissionen sig inden for det valgte gruppegear, og ved transport sørger transmissionen for at skifte mellem alle tre grupper.

Lige som det er tilfældet på den større T6 Dynamic Command, så vil man på T5 ditto få mulighed for at påvirke, hvornår transmissionen skal geare op og ned.

T5 Dynamic Command kommer til Danmark i løbet af første halvår 2020.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.