Nu kan du købe næsten CO2-fri diesel

Flere udbydere er klar med særlig biodiesel, der har langt mindre CO2-udslip. Prisen er dog en alvorlig hæmsko.

Flere olieselskaber er nu klar med biodiesel af typen HVO, der kan trykke CO2-udslippet ned med mellem 70 og 90 pct. i forhold til almindelig fossil diesel.

Blandt udbyderne er OK, YX og Q8. Hos sidstnævnte kalder produkt manager Nils Jørgen Lassen HVO for en god mulighed hos f.eks. landbrug, der kan bruge CO2-besparelsen aktivt over for sine grossister eller indkøbere.

Helt aktuelt lancerer Q8 muligheden for at få kørt denne type brændstof ud på gården fra 1. marts.

»Vi tror ikke, at forbruget vil eksplodere med det samme, men der er håb hos grønne landmænd, som gerne vil tælle det ind i deres CO2-balance og grønne profil«, siger han og bekræfter, at Q8 har haft kontakt til adskillige landmænd, der har været interesseret i produktet.

Teknisk set kalder han det lige til højrebenet for en landmand at gøre trykke CO2-udslippet nedad med den nye diesel.

»Det kan gå lige ind på alle dieseldrevne maskiner, og man kan switche mellem det her, hvis udvalgte kunder vil have det og almindelig diesel, hvis det bedre kan betale sig i andre dele af produktionen. Den store hurdle er, at det koster ekstra penge«, siger han.

Men prisen...

På listepriserne er prisen pr. liter diesel over fem kr. ekstra pr. liter bestemt af markedssituation og prissætningen i Sverige, som i øjeblikket er det land, der suger en meget stor del af produktionen til sig.

Q8 forventer, at salget i løbet af nogle få år kan komme op på 10 mio. liter. Det meste leveres af finske Neste, der er en af de største aktører på markedet. Indholdet kan være forskellige former for affald, restprodukter som slagteriaffald samt vegetabilske olie. En del af indholdet er afledt fra palmeolie. Ifølge Neste er indholdet i deres HVO diesel kun baseret på certificeret palmeolie.

LandbrugsAvisen har kontaktet flere landbrug, der sælger deres produkter videre under særlige grønne brands. Det er ikke lykkedes at finde en, der allerede er i gang.

Et meget stort økologisk landbrug, som også sælger sine egne produkter, fortæller, at der er brug for en afgiftspolitik , der gør prisen sammenlignelig med ’normal’ diesel.

Landbruget ønsker dog ikke at deltage i artiklen, da det ikke vil gøre noget godt for virksomhedens brand at sige, at man ikke kører på biodiesel.

Et andet kendt landbrug og fødevarevirksomhed, der arbejder meget med sit CO2-aftryk synes, at muligheden er interessant, men ønsker ikke at stille op til interview. 

Hos VKST rådgiver Søren-Geert Jørgensen landmænd om køb af maskiner og brændstof. Han oplyser, at der foreløbig ikke har været efterspørgsel efter den nye type brændstof hos hans kunder.

Faktaboks

Hvad er HVO diesel?

  • HVO er en 100 pct. biologisk dieselolie.
  • Baseres på diverse affaldsprodukter og vegetabilske olier.
  • Har næsten samme tekniske egenskaber som fossilt diesel, men langt mindre CO2-udslip.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.