Ny elektrisk Transit bruger varmepumpe-teknologi

Ford har netop præsenteret Europas bedst sælgende varebil i en 100 procent elektrisk udgave. Den elektriske Ford E-Transit Custom er udset til at kickstarte overgangen til elektriske varebiler for erhvervsdrivende.

Den lander midt i en usikker tid med stærkt stigende elpriser, men alligevel er den nye fuldt elektriske Ford E-Transit Custom fra Fords side tiltænkt rollen som netop den varebil, som skal overbevise de erhvervsdrivende kunder og dermed kickstarte overgangen til elektriske varebiler.

Blandt argumenterne er en rækkevidde på op til 380 km og en 125 kW DC-hurtiglader. Og for at maksimere produktiviteten tilbyder den nye E-Transit Custom en trækkapacitet på op til 2.000 kg., en nyttelast på op til 1.100 kg og en 100 mm lavere lastehøjde, der sikrer lettere adgang til varebilen.
Nyheden henvender sig særlig til mindre virksomheder, der ikke altid kan forudse deres rute. Kunder har mulighed for at vælge mellem to motorer med henholdsvis 135 hk (100 kW) eller 217 hk (160 kW) med et drejningsmoment på 415 Nm.

Dertil er der tænkt i nye løsninger. For eksempel kan varebilens kabine med 5G-forbindelse forvandles til et mobilt kontor, hvor rattet omdannes til et bord og giver mulighed for at placere en bærbar computer eller nyde frokosten. Det er ekstraudstyr.

Endelig er E-Transit Custom den første elektriske bil nogensinde, der anvender en ny varmepumpeteknologi, hvor kabinen ved hjælp fra damp bliver enten opvarmet eller afkølet. Det er monteret som standard på alle varianter, og systemet leverer en forbedret energieffektivitet, der påvirker bilens rækkevidde mindst muligt. Det gør det også muligt at opvarme eller afkøle kabinen, inden arbejdsdagen begynder.

Ford har med succes lanceret den elektriske, store E-Transit tidligere i år og allerede solgt flere end 8.300 enheder. Den nye og mere kompakte E-Transit Custom er en af i alt fire elektriske varebilsmodeller fra Ford, der alle lanceres i Europa inden udgangen af 2024. Produktionen af E-Transit Custom sker i et joint venture med Ford Otosan på fabrikken i Tyrkiet og forventes at begynde i efteråret 2023.
Flere detaljer samt forventede priser vil blive offentliggjort tættere på lancering.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.