Samson har startet oprydningen hos kriseramt fransk gigant

Overtager fransk maskinproducent der hidtil har været en anelse større end Samson.

Den danske gyllevognproducent Samson slugte med et slag ekstra 50 til 60 pct. af det store franske marked for gyllevogne tidligere i dag.

Med overtagelsen af kriseramte franske Pichon, som har ligget i betalingsstandsning siden starten af november, overtager Samson nemlig en mellemstor producent af landbrugsmaskiner.

Samson vil dog ikke have hele paletten af maskiner med i porteføljen. Samson skærer Pichon til, så der tilbage står de produkter, som passer med Samsons nuværende program af gylleudbringningsudstyr på markerne.

”Vi får en virksomhed ind, som er i samme liga som os selv. Men vi tager nogle ting ud, som har givet dem udfordringer. Det drejer sig bl.a. om deres produktion af minilæssere, hvor de har taget udfordringen op mod virksomheder som Kubota. Der skal vi ikke være med. Og så havde de købt en virksomhed, Gilibert Industries, som laver vogne til korn og græs, som også går ud. Med det cut så bliver de en anelse mindre end os”, fortæller Samsons adm. direktør Lars Henriksen.

Hvor stort et skridt er det så i jeres vækstambitioner?

”Det er et meget stort og betydeligt skridt”, siger han.

Hvor langt er I kommet med denne overtagelse i jeres plan?

”Nu skal vi lige sluge denne her og få den her på plads. Det som står til troende, det er, at vi vil etablere os som den ledende spiller på europæisk plan. Så kan man spørge, om det her er nok eller skal der ske et skridt til. Rusland er stort animalsk producerende land. Spanien også. Jeg kan ikke give nogle ordentlige svar på, om det vil kræve organisk vækst eller yderligere opkøb”.

Har I været i dialog længe om den her overtagelse?

”Som man kan læse i aviserne, så er det her noget, som har foregået i november og december måned”.

Hvorfor overtager I en virksomhed i netop Frankrig?

”Grunden til, at vi ser den her som en god handel for os, er det, at vi komplementerer hinanden stærkt i forhold til geografien. De har en stor omsætning i det latinske Europa plus Polen og Tjekkiet og Slovakiet, hvor vi har mindre omsætning, mens vi har en stor omsætning i Skandinavien og Tyskland, hvor de er mindre. Selvom vi begge laver det samme, så betjener vi de helt store producenter, hvor de betjener de små og mellemstore producenter og et langt str. stykantal på de mindre og mellemstore vogne”, siger han og ser, at de nu har et ekstra argument med, når de kommer med produktprogrammet hos en forhandler rundt omkring i Europa.

”Når vi har været hos en tysk forhandler med vores vogne til de store producenter, så har forhandleren altid haft et sekundært brand inde til at betjene de mindre producenter. Nu kan vi betjene markedet bedre. Det giver synergi, og vi får samtidig en noget større volumen, vi kan finansiere vores produktudvikling med”, siger han.

Hvor stor bliver jeres produktvolumen så i enheder?

”Deres enheder er flere gange større end vores, mens deres snitpriser er langt mindre pga. af mindre produkter. Vi tager da et skridt mod at blive Europas største”.

Pichon var gået i betalingsstandsning. Hvor sund er virksomheden?

”Den har været ude på nogle eventyrer med hensyn til minilæssere og Gilibert, og så har de bygget en ny stor fin fabrik med fine faciliteter, og så kunne de ikke komme af med den gamle fabrik, og så er vi kommet ind i billedet. Den generiske virksomhed er fin. De har ikke opnået en 50-60 pct. markedsandel uden at være dygtige. Det er en markedsleder, vi har købt”.  

Og hvad skal der nu gøres for at bringe den i balance?

”Nu har vi fået renset ud i de tabsgivende aktiviteter. Det er det, som vi gør nu og i de næste dage. Og så skal vi have salgsaktiviteterne i gang. Vi får noget større power på indkøbssiden. Priserne på de indkøbte varer står jo for en væsentlig del af prisen på en gyllevogn. Det kommer ikke af en ting. Det vigtigste er, at den generisk er en fin virksomhed, men der er selvfølgelig nogle ting, der skal gøres. Men vi skal ikke til at at vende det hele på hovedet.”

Overvejer I at producere Samson gyllevogne i Frankrig og Polen fremover og/eller Pichon produkter i Viborg?

”Vi sourcher forskellige ting i Østeuropa allerede. Og det vil vi selvfølgelig gå efter at lægge det ind i selskabet i Polen. Men jeg kan ikke komme så tæt på det endnu”.

I skal ikke til at producere Samson gyllevogne i Frankrig nu?

”Nej, men hvad vi skal om et år eller to kan jeg ikke sige. ”

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.