Se Fendt her og nu: Nyt liv i eltraktor, robotter og landing af kæmpebøf i Europa

Der arbejdes stadig intenst på el-traktor og robotter i sværme og stortraktor er landet på vores breddegrader.

Det er med en række interessante maskinnyheder, at Fendt i de her dage afholder en større pressekonference for journalisterne i Europa.

På markerne, hvor der normalt afholdes Fendt Felt Tage midt i Tyskland, er der på grund af corona inviteret små grupper af journalister, der pendler mellem maskinerne én ad gangen.

Amerikaner er blevet mere Fendt

En af maskinerne er Fendts nye stortraktor, bælteserien 1100. Når vi skriver så ukonkret, så skyldes det, at det stadig er en prototype, der er i marken, fordi de første reelle seriemodeller stadig er undervejs fra fabrikken i Jacksonville i USA. I Fendt jargon har prototypen, som vi møder, fået modelnavnet 1166, der signalerer, at vi sådan cirka ser den nye topmodel 1167. Overskriften for traktoren er, at mens de første Challenger-traktorer under Fendt-logo var en forklædning, så bliver den nye generation noget mere ”tyske” med trinløs transmission, velkendt Fendt armlæn og terminal. Hestekræfter har de masser af. Den største med en 16,2 liters motor fra MAN leverer hele 673 hestekræfter.  

Fendt tror stadig på robotten   

Mens aktuelle markrobotter for tiden kommer på markedet fra mindre spillere i det globale maskinmarked som eks. danske AgroIntelli og FarmDroid, så er der mere stille om reelle robotter ude på markederne fra maskingiganterne. Fendt har dog en udviklingsafdeling, som stadig arbejder intents på udviklingen af et robotkoncept med små robotter, der kører i sværme. I sin tid blev det præsenteret som Mars-projektet, og nu er robotterne med navnet Xaver blevet omdesignet og tilført såmaskine-teknologi fra Agcos amerikanske datterselskab Precision Planting. I øvrigt er det elementer fra Agcos enorme såmaskine Momentum, der er skabt for de helt store sletter i Brasilien, Nordamerika og Østeuropa. For tiden har de ti styks Xaver, der arbejdes med i afdelingen. Der er eks. styr på algoritmerne, så de kører ud og sår i marken pænt på række. Omvendt mangles der stadig at arbejdes videre på en række elementer, herunder sikkerhed.

Bilindustrien leverer nu et bedre batteri

Fendts første el-traktor er det efterhånden også et par år siden, at vi så første gang. Traktoren er ikke helt klar til markedet endnu, men nu nærmer det sig.  Det mest springende punkt er batterikapacitet og omkostningerne ved teknologien. Tiden arbejder for Fendt. I øjeblikket er de store bilproducenter ved at hoppe med på elbil-bølgen, og dermed ser det markant lysere ud i forhold til at få tilstrækkelig og billig nok batteri-kapacitet indenfor det kommende års tid. Vi så en model, der stadig lignede det, som vi så for et år siden. Der kan dog forventes markante forandringer på den endelige model – bl.a. har den ikke fået sit endelige look i kabinen med lækre displays og terminaler – og udenfor er kabinen også ved at være en ældre sag, der temmelig sikkert bliver udskiftet.  

Home office og vario-terminalen smelter sammen

Min overskrift er nok lidt forenklet. Som Fendt tidligere har præsenteret, så er der udviklet et operativsystem med navnet Fendt One. Her styrer man ude i traktoren stort set alle funktioner i en terminal. Ideen er så, at det smelter sammen med det digitale landbrug, og dit hjemmekontor, så det som sker i marken kan følges hjemme på kontoret og vice versa. Ganske enkelt så vi, hvordan man som landmand kan plotte en opgave ind med markens beskaffenhed og de input-faktorer, som medarbejderen skal bruge, og så kører arbejdsopgaven ellers videre digitalt og lander i traktoren, så når medarbejdere sætter sig i traktoren, så er det bare nogle enkelte klik, og traktor og medarbejder gør, hvad man siger…  

Holder fast i joysticket

Det er efterhånden nogle sæsoner siden, at Fendt og Agcos nye Ideal-tærsker blev afsløret. Siden har Fendt videreudviklet en ny topmodel, Fendt Ideal 10, som er velbeskrevet. Maskinen har ikke kørt i Danmark endnu, og Corona har forsinket udbredelsen en smule. Det forventes nu, at den kommer ud i danske marker til næste års høst. Kapacitetsmæssigt oplyser Fendt, at den kan høsten mellem 90 til 110 ton hvede i timen – alt efter forholdene. Mest i øjnefaldende feature, når man møder den for første gang og får lov til at køre en halv km med den på en asfalteret vej, er, at du styrer den med et joystick i venstre hånd. Dermed bliver der altså holdt fast i planen om en joystick-løsning efter årets høst i bl.a. tyske og sydeuropæiske marker.

Fendts nye fætter Højben: Læssemaskine med flot udsyn

Lider du af voldsom højdeskræk, så har Fendt erhvervet sig en maskine, som nok ikke er et must for dit landbrug. Fendt lancerede nemlig sidste år en teleskoplæsser, hvor kabinen uafhængigt af arbejdet med et simpel tryk på en fodpedal kan køre op og ned. Det giver selvfølgelig et helt andet overblik over operationen. Når jeg skriver erhvervet, så skyldes det, at maskinen har fået Fendt logo, plader og farve og et Fendt-sæde, men er ellers meget identisk med den model, som producenten bag, Sennebogen, selv producerer til primært industrikunder. En anden interessant ting er, at selve teleskopudskuddet ser meget kraftig ud – designet som den er til mange timers industribrug.  

Ny traktorserie på vej

Under pendler-kørselen på Fendts marker var det frit los med hensyn til at tage billeder og skrive flammende rapporterer hjem. Fendt viste dog en ny traktorserie, som vi har lovet ikke at beskrive nærmere endnu. Traktorserien bliver præsenteret tidligt i oktober, hvorefter der er mere nyt om den sag.

 

 

 

 

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.