Stort set alle med tilknytning til landbruget har på et eller andet tidspunkt kørt med en ”TIM”. De røde vogne har mere en seks årtier på bagsmækken, men der er trods alt langt fra de oprindelige vogne med træbund og træsider til 2023-modellens materiale- og teknikvalg.
De nyeste TIM-vogne, der triller ud fra fabrikken i Thyregod her i 2023, er ifølge en pressemeddelelse opgraderede på flere punkter. Det mest epokegørende er nok, at de som standard er forberedte til montage af det bremsekit, Thyregod høstede tre nyhedsstjerner for på Agromek. Bremsekittet er udviklet for at give kunderne mulighed for at kunne købe en relativ billig standardvogn med solide enkeltbremser nu, men senere opdatere den til en anden bremsetype eller kombibremser, hvis det måtte blive nødvendigt.
- For at gøre det ekstra nemt at anvende kittet, leveres alle TIM-vogne nu med en række beslag og forberedte features, så det er nemt at eftermontere den ekstra bremsekreds, uden at der skal ske modificeringer, anboringer, påsvejsninger af beslag osv. på vognen. Det bevarer dens oprindelige kvalitet og overfladebehandling af chassiset, samtidigt med at evt. kommende lovgivning kan overholdes, og gensalgsprisen hæves, forklarer Kurt Gjødsbøll, der har ansvaret for salget af Thyregods TIM-vogne i samarbejde med forhandlerne.
Faktaboks
Praktiske opgraderinger på TIM-vogne
Forberedte til evt. senere montage af bremsekit.
Indvendigt trin i vognkassen
Skotgennemføring af hydraulikslanger i chassiset. Det er en ”idiotsikring” i tilfælde af, at man glemmer at koble hydraulikslangerne fra. De vil nu blive rykket af ved gennemføringen i stedet for ude ved cylinderen
Bedre beskyttelsesgitter til baglygter – så der f.eks. ikke kan komme til at ligge kartofler inde i kofanger/lygtehus
Rørsplit til at sikre cylinderen på den franske bagsmæk er udskiftet til bøsning, hvilket giver bedre finish
Ny og brugervenlig holder til slangeparkering, når vognen er fraspændt traktoren
Relaterede artikler
Kommentarer