Chokpris hos Arla: 1,6 kr. pr. liter mælk

Britiske kontraktproducenter bliver ramt af styrtdyk på mælkeprisen - der i forvejen var under to kroner per liter.

Mange danske mælkeproducenter hos Arla har svært ved at holde skindet på næsen med den nuværende mælkepris på aktuelt 2,11 kr. per liter.

Endnu værre står det til hos en række engelske mælkeproducenter, der også leverer til mejeriet, men som ikke er andelshavere.

Mejerikoncernen har nemlig netop annonceret, at prisen for marts vil styrtdykke med over 30 øre per liter.

I forvejen var prisen under de to kr. per liter - men med nedsættelsen vil den ramme et decideret chokniveau på kun 16 pence per liter; svarende til 1,6 kroner.

Det skriver flere britiske medier, der ikke lægger skjul på det dramatiske i situationen.

Farmers Weekly anslår, at mellem 40-50 britiske landmænd vil blive ramt af prissænkningen.

Rammer ikke andelshavere

Prisfaldet rammer ikke de britiske andelshavere i Arla, men derimod de leverandører, der har kontrakt med Arla. Altså mælkeproducenter, der ikke er medejere, men »kun« har kortere eller længere kontrakter om leverancer af mælk.

Disse kontraktleverandører er traditionelt hårdere ramt af prisudsving end andelshaverne. Når prisen er oppe og efterspørgslen på mælk er høj, har kontraktleverandørerne typisk flere mejerier at vælge imellem. Men en tid som denne, hvor alle mejerier nøje overvejer, om ekstra produktion er lønsom, bliver kontraktleverandørerne hårdest ramt på prisen.

Arla har de seneste år haft en målrettet strategi om at få de britiske leverandører til at blive andelshavere frem for at være på kontrakt, og denne har ført til, at der i dag er 3000 britiske andelshavere i selskabet. Ifølge andelsselskabet er mængden af kontraktmælk sideløbende reduceret over de sidste år.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.