Coops omsætningstal viser, at salget af kød siden 2011 er faldet med 1-1,5 procent årligt. Coop har hidtil opfattet ændringerne i tallene for kødsalget fra alle sine Lokal-, Daglig- og Superbrugser samt Kvicklyerne, Irmaerne og Faktaerne som udsving, men ser dem nu som en klar tendens.
Faldet er dog ikke jævnt fordelt alle typer af kød. Salget forskydes ifølge Coop fra okse-, kalve- og svinekød til lettere kødtyper som bl.a. kylling.
Unge dropper kødet
Coops egen forbrugerundersøgelse viser desuden, at næsten en halv million danskere vælger kødet fra hver anden dag i ugen, og yderligere 20 procent dropper kødet en-to dage om ugen, mens omkring 100.000 er deciderede vegetarer. Ændringerne i kødforbruget ses især hos forbrugere under 35 år, bemærker Coop til dagbladet Politiken.
Forbrugerundersøgelsen kritiseres dog af uafhængige forskere og eksperter for ikke at være en decideret befolkningsundersøgelse, men en frivillig spørgeskemaundersøgelse, hvilket kan give et skævt billede af forbrug og tendenser.
Svensk rekord
Til gengæld satte svenskerne ny rekord i kødforbrug forrige år med 87,7 kg slagtet vægt, svarende til godt 40 kg tilberedt kød pr. svensk middagstallerken, skriver det svenske fagmagasin Husdjur.
Men også i Sverige ses en forskydning fra oksekød til fjerkræ i kødforbruget.
Kommentarer