Glade køer på græs - eller i stalden? Forbrugere og landmænd uenige

Unge landmænd har et mindre rosenrødt og et mere teknisk syn på dyrevelfærd end forbrugerne, viser en ny rapport om dyrevelfærd på landbrugsuddannelserne.

Køer på græs, og grise, der får lov til at vifte med hele haler i stedet for halve. Sådan ser forbrugerne dyrevelfærd. Det handler om dyrenes naturlige adfærd.

Landmænd ser i stedet for på, om dyrene trives - og om det højner effektiviteten.

Det afslører en ny rapport om dyrevelfærds rolle i undervisningen på de konventionelle landbrugsskoler. Rapporten er en del af et forskningsprojekt finansieret af Fødevarestyrelsens Videncenter for Dyrevelfærd, skriver foodculture.dk.

"Landbrugsskoleeleverne tænker: ’Hvad skal det gøre godt for, hvis køerne har det godt nok indendørs?’," siger professor Peter Sandøe, Københavns Universitet.

Han stiller modsætningen op:

"Irma-segmentet går op i, at dyrene har frihed, og i markedsføringen af økologi og frilandskød er det også den naturlige adfærd, bl.a. i forbindelse med at dyrene er på græs, der føres frem som det bedste valg."

Inger Anneberg, postdoc ved Institut for Husdyrvidenskab, Aarhus Universitet, uddyber landmandens syn på dyrevelfærd:

"For landbrugsskoleeleverne er det også vigtigt, at dyret trives - dog ikke så meget for dyrets eget skyld, men fordi sunde dyr giver en bedre ydelse," siger Inger Anneberg.

Professor Peter Sandøe forklarer, at de unge landbrugsskolelever til sammenligning typisk ikke afviser et indgreb som halekupering af grise, selvom det ikke er naturligt, og det kan være smertefuldt for dyret, hvis de mener, det er nødvendigt for at forebygge mere lidelse i form af halebid.

Eleverne ser generelt mere på det praktiske i forhold til at få produktionen til at fungere, end mange forbrugere gør.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.