Familielandbrug: Giv fast mindstepris for mælk til unge

Nyetablerede skal kunne aftale en mindstepris på mælk de første tre år, mener familielandbruget.

Noget må der gøres for at få gang i generationsskiftet og få unge ind i landbruget. Det mener Lone Andersen, formand for Landbrug & Fødevarers familielandbrugssektion. Hun foreslår derfor op imod Arlas 20 repræsentantskabsmøder rundt om i landet, at Arla skal tilbyde en fast minimumspris til nyetablerede mælkeproducenter de først tre år.

»Mælkeprisen er den store usikre faktor, når man skal investere. De unge har brug for stor budget-sikkerhed i begyndelsen. Hvis man ved mælkeprisen ligger fast, bliver det nemmere at finansiere investeringen,« siger hun.

Helt konkret går forslaget ud på, at Arla tilbyder nyetablerede under 35 år en minimumspris i tre år. Forskellen mellem minimumsprisen og den reelle pris skal tilbagebetales. Enten ved at betale fra år fire til år 14. Eller ved at man ikke kan få penge på navn, før beløbet er udlignet.

!Vi ser gerne at Arlas repræsentantskab arbejder videre med ideen. På den måde kan Arla være med til at sikre råvaregrundlaget,! siger Lone Andersen.

Udfordring

Hun peger på, at det gennem en længere periode været en udfordring for erhvervet at få friske, unge kræfter etableret som selvstændige landmænd. Det skyldes ikke mangel på arvtagere. Det er særligt den manglende eller begrænsede adgang til finansiering, reglerne for generationsskifte og de høje krav til egenkapital, der gør det vanskeligt for den næste generation at etablere sig og videreføre produktionen.

Andelen af unge landmænd, har været stærkt faldende de senere år, mens en række ældre landmænd ikke har mulighed for at sælge bedriften. Det voksende gab mellem unge og ældre landmænd vidner om en udtalt generationsudfordring i dansk landbrug. Dette er også årsagen til, at et partnerskab med deltagere fra primærlandbruget, finansieringssektoren samt rådgivnings- og uddannelsessektorerne har drøftet erhvervets generationsskifteudfordring.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.