Der er pres på Arlas afsætning og presset vokser.
Det var budskabet fra Peder Tuborgh, adm. direktør for Arla på delegeretmøde torsdag.
»Vi producerer 8 procent mere i år end sidste år og 11 procent mere i 2016,« siger han.
Mere om dette tema
Fra 2014 til 2020 vil Arlas produktion stige med 2-2,5 mia. kg mælk. Og EU-produktione vil stige med 15 mia. kg. mælk.
Værdifulde produkter
Peder Tuborgh mener ikke, at løsningen er at bygge mælkepulvertårne, selv om det ville være en let løsning.
»Det giver ikke gode priser,« siger han.
Derimod må Arla tænke mere i innovation og marketing.
»Ellers bliver vi bare råvareleverandører til voksende markeder, som selv scorer hele profitten,« siger han.
Nye markeder
Peder Tuborgh peger på, at Arla skal ekspandere på nye markeder, da de traditionelle er fyldt til bristepunktet.
»De gamle markeder, EU og USA og Oceanien er mættede markeder. Vi kan ikke spise mere. Måske kan vi lave højere kvalitet, hvad det så er. Hele væksten vil ligge i Asien, Afrika, Sydamerika, og hele mejeriindustrien må tænke i nye løsninger,« siger Peder Tuborgh.
Han mener at sundhedsanprisninger af produkterne vil få stigende betydning.
»Det er den mest dominerende tendens lige nu,« siger han.
Sagen er, at i Afrika får de for lidt af alting og den forkerte sammensætning af kosten. I den vestlige verden får man for meget af alting og den forkerte sammensætning af kosten. Derfor vil der være fokus på sundere produkter og helst uden tilsætningsstoffer. Bæredygtighed vil også være et vigtigt parameter, fastslår Peder Tuborgh.
Landmandsejet er et plusord
Arla vil også fremover gøre mere ud af, at det er et landmandsejet selskab.
»Når man siger det, kan jeg se, at det siger kling i øjnene på folk, og det er ikke omgærdet af en masse negativt,« siger Peder Tuborgh.
Relaterede artikler
Kommentarer