Arla: 11 procent mere mælk i 2016

Verdensmarkedet for mælk står over for et paradigmeskifte, mener Peder Tuborgh, Arla.

Der er pres på Arlas afsætning og presset vokser.

Det var budskabet fra Peder Tuborgh, adm. direktør for Arla på delegeretmøde torsdag.

»Vi producerer 8 procent mere i år end sidste år og 11 procent mere i 2016,« siger han.

Fra 2014 til 2020 vil Arlas produktion stige med 2-2,5 mia. kg mælk. Og EU-produktione vil stige med 15 mia. kg. mælk.

Værdifulde produkter

Peder Tuborgh mener ikke, at løsningen er at bygge mælkepulvertårne, selv om det ville være en let løsning.

»Det giver ikke gode priser,« siger han.

Derimod må Arla tænke mere i innovation og marketing.

»Ellers bliver vi bare råvareleverandører til voksende markeder, som selv scorer hele profitten,« siger han.

Nye markeder

Peder Tuborgh peger på, at Arla skal ekspandere på nye markeder, da de traditionelle er fyldt til bristepunktet.

»De gamle markeder, EU og USA og Oceanien er mættede markeder. Vi kan ikke spise mere. Måske kan vi lave højere kvalitet, hvad det så er. Hele væksten vil ligge i Asien, Afrika, Sydamerika, og hele mejeriindustrien må tænke i nye løsninger,« siger Peder Tuborgh.

Han mener at sundhedsanprisninger af produkterne vil få stigende betydning.

»Det er den mest dominerende tendens lige nu,« siger han.

Sagen er, at i Afrika får de for lidt af alting og den forkerte sammensætning af kosten. I den vestlige verden får man for meget af alting og den forkerte sammensætning af kosten. Derfor vil der være fokus på sundere produkter og helst uden tilsætningsstoffer. Bæredygtighed vil også være et vigtigt parameter, fastslår Peder Tuborgh.

Landmandsejet er et plusord

Arla vil også fremover gøre mere ud af, at det er et landmandsejet selskab.

»Når man siger det, kan jeg se, at det siger kling i øjnene på folk, og det er ikke omgærdet af en masse negativt,« siger Peder Tuborgh.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.