Arla: Derfor hæver vi øko-tillægget

Arla er tæt på at mangle økomælk.

På samme tid, som det generelle detailmarked I Europa falder, er der en produkttype, som lykkedes med at stå imod og endda gå frem prismæssigt, også i Arla Foods: Økologien.

Det er årsagen til, at Arla hæver økotillægget med tre eurocent i Centraleuropa og Danmark, skriver Arla. I Sverige blev økotillægget sat op 25. maj.

De seneste måneder er forbrugernes og butikkernes efterspørgsel efter økologiske produkter steget, og det har givet stigninger i det europæiske marked for økologisk rå mælk. Det har ført til prisstigninger over for detailleddet, som Arla også har taget del i.

Arla skriver, at de er tæt på at mangle økologisk råvare. For ikke så få år siden havde Arla ellers et overskud af økologisk mælk.

De satte i foråret forskellige tiltag i værk for at forbedre situationen, blandt andet en plan for rekruttering og omlægning til økologisk mælkeproduktion.

"Det er dog en længerevarende process, og her og nu er der et behov for at sikre den økologiske mælk i selskabet," skriver Arla.

25. maj hævede Arla økotillægget i Sverige, og Arlas danske og centraleuropæiske økologer, som tilsammen leverer cirka 430 mio. kg mælk årligt, får nu en stigning i det økologiske tillæg på tre eurocent pr kg mælk. Det svarer til 22,4 øre.

Arlas ledelse vurderer løbende udbud og efterspørgsel for økologisk rå mælk og justerer cirka hvert kvartal økotillægget. Arlas økologiske mælkepris baserer sig på den generelle acontopris, og reguleringen af økotillægget ses også i relation til denne, også når det generelle marked igen begynder at gå opad.

"Indtjeningen på økologiske mejeriprodukter kommer alle Arlas mælkeproducenter til gavn lige nu, og det er positivt. For at opretholde en stærk position for det økologiske sortiment fra Arla har ledelsen besluttet at hæve økotillægget først i Sverige i slutningen af maj, og nu i Centraleuropa og Danmark," siger Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla Foods.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.