Arla med i ny styregruppe for global mælkebørs

Global Dairy Trade får en styregruppe, der har magt over markedsreglerne på børsen.

Den globale mælkebørs Global Dairy Trade vokser  - og det har nu fået Fonterra, som ejer GDT, til at lave en helt ny magtstruktur for børsen.

GDT får nu en styregruppe, hvor både sælgere og købere skal godkende nye regler. Derved sikrer Fonterra, at der er tiltro til GDT. Tidligere var der blot en rådgivende gruppe.

Arla er blandt de tre medlemmer af gruppen på salgssiden. Thomas Carstensen, chef for Arlas globale råvarehandel, mener, at den nye ændring hænger sammen med, at GDT er på vej til at blive en platform for salg af finansielle produkter.

”Det, der er i det, er, at GDT bruges ikke bare til mælk, men også til finansielle kontrakter. Det kræver gennemsigtighed,” siger Thomas Carstensen.

”Mælkeprisen bliver meget volatil, og i det omfang, det bliver muligt at hedge på de finansielle markeder, så er det noget, nogle vil kigge på. På samme måde som man hegder strøm, olie, og sikkert også plastik, så kan du hedge mælk,” forklarer Thomas Carstensen.

Som Landbrugsavisen.dk skrev i forbindelse med årets kvægkongres, har amerikanske landmænd længe forsikret sig mod prisudsving. I Europa er det også muligt, men det er mindre udbredt.

”Det er lidt nyt på GDT, og det vidner også noget om, hvor denne platform er på vej hen. I starten så vil det være noget, der vokser i New Zealand, men måske vil de også blive en spiller i Europa,” vurderer Thomas Carstensen.

I første omgang udbyder New Zealands børs - NZX - futures på mælkepulver, smør og skummetmælkspulver på GDT.

Er GDTs betydning vokset? Både og, mener Thomas Carstensen.

”Du kan også vende det om og sige, at generelt er informationsniveauet på denne klode vokset. Jeg vil ikke tro, at det er GDT alene, der er vokset i betydning, det er mere, at vi er gået fra at være mere nationalt handlende til at blive mere globalt handlende. Der er GDT bare en af spillerne,” siger Thomas Carstensen.

Relaterede artikler

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.