FrieslandCampina forventer øget mælkeproduktion i 2017

FrieslandCampina forbedrer sit resultat med 5,5 procent på trods af, at 2016 var et turbulent år.

Hvor 2016 var et turbulent år, vil der den næste tid være en mere stabil udvikling.

Det vurderer FrieslandCampina i forbindelse med offentliggørelsen af deres årsregnskab for 2016.

Den hollandske mælkegigant forventer, at mælkeproduktionen i Europa stiger i 2017, skriver de i årsrapporten. Omfanget vil de dog ikke spekulere i.

”Inden for EU vil der være en minimal stigning, og i Holland forventes produktionen at falde på grund af tiltag i forhold til reducering af fosfat. Efterspørgslen i Europa forventes at være stabil eller med en lille nedadgående tendens. I Afrika, Mellemøsten og Sydamerika forudses der et yderligere fald i efterspørgslen, mens man i Kina og Sydøstasien forventer en lille stigning,” skriver mejerigiganten.

Friesland Campina forventer derfor, at priserne for basismælkeprodukter vil fortsætte med at svæve rundt omkring samme niveau som her i starten af 2017 eller slutningen af 2016.

Indvejning blev øget 7,1 pct. - omsætning faldt

Den hollandske mælkegigant kommer ud af 2016 med et resultat på 362 millioner euro, svarende til 2,7 mia. kr. Det er 19 millioner euro, cirka 142 mio. kr., eller 5,5 procent, bedre end 2015 på trods af en omsætningsnedgang på 1,9 procent svarende til 11 mia. euro. Den lavere omsætning skyldes ufavorable kurspåvirkninger.

FrieslandCampinas mælkevolumen blev øget med 7,1 procent til 10,8 mia. kilo mælk. Men alligevel faldt omsætning altså med knap to procent.

Mejerigiganten forventer at kunne forbedre omsætningen i 2017 på grund af opkøb af en majoritetsandel i Engro Foods, højere priser på mejeriprodukter og en yderligere vækst i højværdi produkter. Der tages desuden hensyn til forventede stigninger i købspriserne på de fleste råvarer.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.