Sensommer-nedbør skærer lille bid af milliontab hos økologer

Økologiske mælkeproducenter står til et tab på næsten 1,2 mio. kroner ovenpå sommerens tørke. Det er en anelse lavere end tidligere beregninger.

1.188.250 kroner.

Så meget vil en gennemsnitlig økologisk mælkeproducent tabe på grund af sommerens tørke, viser en ny beregning fra ØkologiRådgivning Danmark, som blev lagt frem på rådgivningsselskabets efterårsmøde tirsdag aften.

Dermed skærer ØkologiRådgivning Danmark en lille bid af det tidligere beregnede tab på ca. 1,4 mio. kroner, som L&F beregnede tilbage i august.

Når tabet formentlig bliver mindre skyldes det nedbøren i august og september, som fik græsset til at gro, og har givet mælkeproducenterne mulighed for at tage et eller to slæt græs i sensommeren. Hertil kommer fornuftige udbytter i den økologiske majs.

Den største del af tabet, 927.000 kroner, skyldes et øget behov for indkøb af foder. Det gælder både tilskudsfoder og supplerende grovfoder for at overholde reglerne om grovfoderprocent i den økologiske fodring.

Ekstra vanding beløber sig til 100.000 kroner og uforudset udslagtning af fem procent af køerne sættes til 135.000 kroner. Af øvrige udgifter nævnes ekstra omkostninger til indkøb af græsfrø og såning på udgående græsmarker. En ydelsesnedgang på én procent sættes til ca. 50.000 kroner.

Modsat forventes økologerne at kunne spare 50.000 kroner på en lettere høst, hvor kornet ikke skal tørres, ligesom der sparres forrentning og vedligehold af kornlagre, fordi en stor del af kornet hos økologiske mælkeproducenter er høstet som helsæd i stedet for til modenhed.

Modelbedriften for beregningen, som afspejler en gennemsnitlig økologisk mælkeproducent, har 200 årskøer, som hver yder 9.800 kg EKM. I markbruget er der 275 hektar.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.