Sparringen giver resultater i top-10

Ungdom og erfaring er en god kombination, når der skal træffes gode beslutninger, mener Ole og Martin Jespersen. De er værter ved grovfoderekskursionen i juni.

Med en mælkeydelse på 14.000 kilo EKM per årsko og et restbeløb, der i det seneste år har ligget i top-10, det vil sige 100-130 kroner per ko per dag, må Ole og Martin Jespersen gøre noget rigtigt. Selv peger de på, at de bruger meget tid på sparring, før de træffer beslutninger.

- Nogen kan lide at træffe egne beslutninger i en fart, og synes sparring er noget negativt. Jeg tror, vi får luget uhensigtsmæssige ting fra og validerer vores beslutninger, siger Ole Jespersen.

- Vi skal kunne overbevise hinanden om, at en beslutning er rigtig, før vi går i gang med noget, siger Martin Jespersen.

De arbejder sammen i et I/S hvor Martin trådte ind efter sin far, lige inden de byggede ny stald til 639 køer i 2019. Inden da havde Ole siden 1996 været i I/S med 150 køer sammen med sin bror, Martins far, der er 14 år ældre end sin bror.

- Dengang var jeg den unge. Det er en god kombination at være en ung og en erfaren, så får man det bedste fra begge verdener, siger Ole Jespersen.

Langtidsholdbare

Ud over at sparre om beslutningerne har Ole og Martin Jespersen en fælles vision om at træffe beslutninger, der er holdbare og de økonomisk rigtige på sigt. Det er ikke nok, at det er billigt her og nu, det skal være de løsninger, der giver bedst økonomi over en længere årrække.

Blandt andet derfor har de ingen grusveje, men asfalterede veje.

Martin Jespersen mener, at effektive arbejdsgange, hvor man ikke gør tingene mere bøvlede, end de er, og hvor man ikke spilder tiden, kan være det, der gør forskellen på, om det går godt eller ej.

- Keep it simple, og gør håndværket godt, opsummerer han.

Endnu en faktor, de mener fremmer resultatet, er, at de er to ejere og derfor ikke har ansat en driftsledelse.

- Ejere bør være de mest motiverede, der er til at træffe beslutninger, siger han./LFT

Klik her og se også videoen om Ole og Martin Jespersen

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.