Svenske bønder: Embedsmænd skal ikke mene noget på Facebook

Kommentarer om græsningskrav fra skånsk dyrevelfærdsinspektør på officiel Facebook-side fik landmænd til at se rødt. Nu er siden lukket.

Meningen var at skabe debat. Men reaktionerne på et facebookindlæg fra en dyrevelfærdsinspektør i Skåne var så hvidglødende, at Länsstyrelsen har valgt at lukke dyrevelfærdskontorets facebookside.

Det skriver det svenske landbrugsmedie ATL.

Skrev om køer på græs

Reaktionerne kom, da en af Länsstyrelsens dyrevelfærdsinspektører skrev en kommentar om køers adgang til at komme på græs om sommeren:

»Hvad sker der med reklamerne for Bregottfabrikken, hvis man kommer igennem med at droppe kravet om, at malkekøer skal på græs? Skal de så filme køerne inden døre? Eller måske holde op med at producere Bregott?« spurgte en inspektør retorisk i et indlæg på Facebooksiden. Bregott er Arlas svenske pendant til Kærgården, en blanding af smør og rapsolie,

Op i det røde felt

Dét indlæg fik ifølge ATL en række landmænd op i det røde felt: De fandt at den pågældende embedsmand burde holde sig fra holdningsprægede kommentarer.

»I inspektører har til opgave at kontrollere husdyrholdet hos privatpersoner og landmænd - intet andet,« skrev en arrig læser.

En anden skrev: »Hvis du er en rigtig dyrevelfærdsinspektør, bliver jeg mørkeræd. Du skal følge de love, der er, og ikke blande dine egne følelser og holdninger ind.«

»Det var et forsøg på at få gang i en debat, - man skulle tro, man havde anklaget nogen for folkemord,« forsvarede inspektøren sig ifølge ATL.

Ondt i maven

En tredje læser undrede sig over, at inspektøren havde tid til al den Facebook-debat og fik et bittert svar:

»Well, i dag er jeg hjemme med dårlig mave. Så er der tid til dette - gratis for alle, bortset fra mig.«

Ledelse skred ind

Herefter besluttede Länsstyrelsens ledelse i Skåne at lukke facebooksiden helt ned ud fra en vurdering af, at Facebook ikke havde været nogen god måde at »nå ud på.«

»Generelt kan jeg sige, at vi ikke har nogen politisk opgave i vores virksomhed,« siger landby-direktør Marie Jepsson til ATL.

FAKTA:

»Bregottfábriken« er et succesrigt reklamekoncept for Arlas Bregott, hvor videoer med glade køer på græs er et centralt motiv.

Svenske køer skal i modsætning til de danske på græs om sommeren ifølge Astrid Lindgrens Lov fra 1988.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.