Trods regn: 63.000 besøgte økologiske gårde i weekenden

75 gårde tog lørdag imod børn og voksne.

Ved weekendens Økologiske Høstmarked fik økologiske landmænd besøg af 63.000 gæster.

75 øko-gårde åbnede stalddørene for børn og voksne, som fik mulighed for at opleve det økologiske landbrug helt tæt på, boltre sig i halmen, smage på sommerens avl og afgrøder og møde øko-grise, køer og får.

Projektleder i Økologisk Landsforening, Birgitte Nygaard, glæder sig over, at så mange – både børnefamilier, unge og ældre - valgte at trække i gummistøvlerne og deltage i eventen på trods af især en regnvåd lørdag.

"Det høje besøgstal til økologisk høstmarked vidner endnu engang om en rigtig stor interesse for økologi blandt danskerne og for at komme tættere på fødevarerne. Og så er de økologiske landmænd rigtig gode til at skabe et stemningsfuldt og autentisk arrangement, som folk har lyst til at vende tilbage til år for år. I år samarbejdede flere af gårdene desuden med lokale kokke om at tage gæsterne med på hele rejsen fra jord til bord - fra de friske råvarer til det færdige økologiske måltid," siger Birgitte Nygaard.

Får forhold til hvor maden kommer fra
Til det økologisk høstmarked får børnene et forhold til, hvor maden kommer fra. På nogle gårde har de eksempelvis prøvet at male korn eller valse havregryn, hive økologiske grøntsager op af jorden, set øko-køerne blive malket eller klappet økologiske grise, lam og kalve. Imens har de voksne gået på opdagelse i de økologiske gårdbutikker, været på markvandring med landmanden eller smagt på økologiske råvarer.

"Når gæsterne møder den økologiske landmand og oplever, hvordan det fungerer på en økologisk gård, er det meget nemmere at forstå, hvordan man kan producere fødevarer af høj kvalitet og samtidig have en høj dyrevelfærd og beskytte naturen mod kemi," siger Birgitte Nygaard.

Økologisk Høstmarked blev i år afholdt for 22. gang.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.