Dacia har nu rundet 10 mio. biler

Forleden kørte Dacia nummer 10 mio. af samlebåndet på Mioveni fabrikken i Rumænien.

Det begyndte i det små i Rumænien i 1968 med lokalt byggede biler på licens til i dag at være sit eget brand med store ambitioner og med fabrikker også i Marokko, Algeriet og Kina. Og forleden kørte bil nummer 10.mio af samlebåndet hjemme på fabrikken i Rumænien.

Dacia's historie begyndte med 1100 modellen, der senere blev efterfulgt af 1300 modellen, som levede i hele 35 år. Det er en bil, der i den grad har været og stadig er en meget synlig del af det rumænske gadebillede. Men det hele ændrede sig i 1999, da Renault købte Dacia, og med Dacia Logan i 2004 trådte Dacia ind på den internationale scene. I 2005 åbnede første Dacia fabrik udenfor Rumænien, nemlig i Casablanca i Marokko.

Med introduktionen af Dacia Sandero i 2008 og Dacia Duster i 2010, som begge hurtigt blev succeser, måtte produktionskapaciteten igen udvides og en ny fabrik kom til i både Marokko og Algeriet. Seneste internationale skud på stammen er fabrikken i Shyian i Kina, hvor Dacia Spring produceres.

Kigger man på, hvilke Dacia modeller, der har været de bedst sælgende, indehaves førstepladsen af Dacia Sandero og varianten Stepway.

I Danmark er der siden 2013 solgt 28.140 Dacia, og i dag er der indregistreret over 24.000 Dacia. Og her er det Duster, der har førertrøjen. I alt er knap 27 procent af alle Dacia i Danmark Duster. På 2. pladsen kommer Logan MCV.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.