Det begyndte i det små i Rumænien i 1968 med lokalt byggede biler på licens til i dag at være sit eget brand med store ambitioner og med fabrikker også i Marokko, Algeriet og Kina. Og forleden kørte bil nummer 10.mio af samlebåndet hjemme på fabrikken i Rumænien.
Dacia's historie begyndte med 1100 modellen, der senere blev efterfulgt af 1300 modellen, som levede i hele 35 år. Det er en bil, der i den grad har været og stadig er en meget synlig del af det rumænske gadebillede. Men det hele ændrede sig i 1999, da Renault købte Dacia, og med Dacia Logan i 2004 trådte Dacia ind på den internationale scene. I 2005 åbnede første Dacia fabrik udenfor Rumænien, nemlig i Casablanca i Marokko.
Med introduktionen af Dacia Sandero i 2008 og Dacia Duster i 2010, som begge hurtigt blev succeser, måtte produktionskapaciteten igen udvides og en ny fabrik kom til i både Marokko og Algeriet. Seneste internationale skud på stammen er fabrikken i Shyian i Kina, hvor Dacia Spring produceres.
Kigger man på, hvilke Dacia modeller, der har været de bedst sælgende, indehaves førstepladsen af Dacia Sandero og varianten Stepway.
I Danmark er der siden 2013 solgt 28.140 Dacia, og i dag er der indregistreret over 24.000 Dacia. Og her er det Duster, der har førertrøjen. I alt er knap 27 procent af alle Dacia i Danmark Duster. På 2. pladsen kommer Logan MCV.
Relaterede artikler
Kommentarer