Dansk maskindirektør sætter tal på: - Jeg tror ikke, at Claas er helt kede af det salg

Cirka fem procent af maskingiganten Claas’ totalomsætning sker via Danish Agros maskinsælgere.

For nylig meldte Claas ud ét område sammen med Spanien, hvor det er gået meget positivt i det seneste år:

Skandinavien.

Her er det som bekendt Danish Agro’s maskinselskaber, der distribuerer Claas maskiner til egne og andres detailforretninger – ligesom Danish Agro står for Claas-salget i alt i syv lande inkluderet Finland og de tre baltiske lande.

Øverste ansvarlige for den mission, Jens Skifter, CEO Danish Agro Agribusiness Machinery, konstaterer, at der er flere gode historier i den betragtning fra Claas.

”Når Claas kigger på Nordeuropa, så kigger de jo på Danish Agro, og jeg tror ikke, at de er kede af, at vi nu er på den anden side af 200 mio. euro for Claas i de syv lande,” siger han med et smil til kommentaren i årsrapporten.

Han trækker bl.a. frem, at Claas i Danmark og Norge sidder på solide positioner som markedsleder på høstmaskiner – i Danmark anslås eks. positionen at være nogenlunde omkring Claas generelle position i Europa på 40 pct. af mejetærskerne.

Klods op af de skandinaviske lande er der også flere gode Claas og Danish Agro-historier i Finland. Her var Danish Agro tidligere John Deere-forhandler via ejerskabet af Finlands største grovvareselskab Hankkija, der også driver Finlands største kæde af maskinforretninger med samlet årlig omsætning på ca. 1 mia. kr.

I år er John Deere siden maj udskiftet med Claas og med det stærke apparat til at sælge maskiner er salget af Claas-produkter også vokset.

”Hankkija har øget Claas-salget eksplosivt og bl.a. allerede solgt 100 traktorer og har meget positiv vækst på mejetærskere, hvor vi også i Finland blev markedsleder i 2020,” fortæller Jens Skifter.

Der er dog også sten, der skal pilles ud af skoene, før Danish Agro er i mål med ambitionerne for Claas på de syv markeder.  

Den tyske maskinfabrikant har klare og tydelige ambitioner om at blive et større traktormærke. I Danmark ser markedsandelen til at lande under ti procent i år.

”Der skal ske noget mere på det område. Det er meget forskelligt fra region til region og fra forhandler til forhandler. Der er distrikter, hvor det lykkedes bedre end andre. Traktor & Høst har eks. været under en stor omstillingsproces med overtagelsen af Almas Agro`s to afdelinger, og arbejdet med at komme ind på samme IT-platform. Det har trukket energi, men det er de kommet godt igennem”, siger han.

Omvendt står Danish Agro i spidsen for en af Claas’s bedste ”historier” for traktorsalget, da Claas i flere år har været markedsledende traktormærke i det baltiske lande – og en klar nr. 1 i Letland. 

”Det er også nogle af de ting, som de bider mærke i, når de ellers ikke er samme sted på mange andre markeder”, siger Jens Skifter. 

Hvordan er markedet ellers lige nu?

”Det er meget vibrerende. Der er stor interesse for nye mejetærskere, finsnittere og traktorer i hele Nordeuropa. Alle de store markeder er der virkelig gang i. Landbruget er rykket frem med en vis positivitet i samfundet i forbindelse med corona. Man kan se en vis positivitet også fra de store europæiske banker, som ønsker at støtte op om investeringer i nye maskiner”, siger han og mener, at den grønne dagsorden også smitter af på behovet for udskiftning af maskinparken.

”Der sker meget i forbindelse med nye emissionsregler, som også motiverer til at investere i nye maskiner og flytter nogle ting. Den grønne dagsorden vil kun blive større, og vi kan se, at kunderne eks. spørger til, om motoren er Stage V-motor”, siger han.

Hvad forventer du dig af det nye år?

”Sidste år ændrede mange ting sig pludselig. Vi håber på et godt og konsoliderende år. Men vi tror også på, at vi skal hen over sommeren, før det hele normaliserer sig nogenlunde. Ordrebogen er meget lovende. Vi er bedre på vej i forhold til, hvor vi var for et år siden. Selvom 2020 blev præget af corona, så var der også gode historier her. Høsten 2020 var ganske okay. Der kan altid komme noget fra højre. For et år siden var svinepriserne høje, og så faldt de kraftigt igen på grund af corona. Vi har selv haft et hackerangreb, og omvendt har vi også lige haft en meget positiv lancering af den nye Lexion, hvor Claas fejrer 25 års jubilæum på hybridsystemet i år og vores nye bæltetraktorer Axion 900 Terra Trac”.

Hvad tænker du om Agritechnica til november – kommer vi afsted?

”Det er det store spørgsmål. Jeg ved det simpelthen ikke. Jeg tror stadig, at der er en risiko for, at det bliver flyttet. Det afhænger af, hvordan det kommer til at fungere med vaccinerne. Det er samlingspunktet for maskinbranchen, men man skal også huske på, at det når alt kommer til alt er de store tyske producenters udstillingsvindue. Føler de, at de kan eksponere deres ting på en bedre måde, så gør de noget andet. Vi er positivt overrasket over, hvordan det er gået uden udstillingerne. Vi får alligevel solgt nogle maskiner, men vi mangler da mødestederne”.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.