Maskinsalg over milliard i Danmark: Det var i importleddet Danish Agro tjente pengene

Danish Agro-chef kunne godt have ønsket sig bedre resultat i detailforretningerne, men kalder effektiviteten og underliggende indtjening okay.

Et samlet resultat lige over nul efter skat for samtlige Danish Agro maskinforretninger er ikke på niveau med forventningerne.

Alligevel er det ikke en helt utilfreds Danish Agro direktør, som kommenterer resultaterne i forbindelse med, at Danish Agro torsdag har sendt regnskaber ud for sine maskinforretninger og importselskab i Danmark.

”Samlet set vil vi gerne have haft et bedre resultat. Det vil man altid. Man vi skal også se det i perspektiv af, at da vi afsluttede 2018, så var eks. Traktor & Høstspecialisten én forretning, og her har man så siden overtaget Kolding Maskinforretning. Når du har den proces, så har du altid nogle tilretninger, hvor du eks. går ind og ser på værdien af nogle maskiner, og det giver nogle udslag. Når jeg ser på vores indtjening før afskrivninger og renter, så har vi en god effektivitet og faktisk øget resultat samlet set”, siger Jens Skifter, koncerndirektør i Danish Agros division Agribusiness Machinery

Når importleddet i Danish Agro Machinery A/S tælles med, så har indtjeningen været noget bedre. I et 2019, hvor det ellers for Claas så vigtige salg af høstmaskiner faldt betydeligt, lykkedes det at øge indtjeningen fra 16 til 17 mio. kr. i forhold til året før i importleddet. Det samlede omsætningstal for både import og detailleddet landede lige over en mia. kr., og varsler på trods af nedgangen for Claas høstmaskiner, at Danish Agros ”maskintog” i Danmark stadig genererer en øget omsætning.

For 2020 er Jens Skifter også optimistisk omkring fortsat vækst og forbedret indtjening, selvom coronakrisen pludselig er kommet ind fra højre.

”Det har vi lagt i kortene, men vi skal være varsomme i den her corona-krise, og vi er afhængige af, hvornår producenterne og underleverandørerne kommer i gang i andre lande for vi lever jo af, at der kommer maskiner frem, som vi kan sælge”, siger han og peger på, at markedet underliggende ser fornuftigt ud.

”Markedet er tilbage i fornuftig gænge i 2020 og var det også i anden halvdel af 2019. Efterspørgslen på finsnittere og mejetærskere er bedre. Vi kan godt mærke, at landbruget er i en positiv gænge, men det står jo og falder med, hvornår producenterne får gang i deres fabrikker igen – i den mellemliggende periode har vi naturligvis altid et godt tilbud på en nyere brugt maskine som alternativ ”, siger han.

Derfor skal importselskab stå stærkt

Et markant træk i Danish Agro Machinerys danske aktiviteter er, at indtjeningen i importselskabet, der står for importen af Claas-produkter, har en markant bedre indtjening end detailleddet.

Ifølge Jens Skifter skyldes det en prioritering på at have et sundt bagland til de andre selskaber.

”Det er helt forskellige funktioner og roller i kæden. Det er vigtigt, at vi har fokus ude i forretninger, men det er også vigtigt, at vi har sundt bagland. Der er ikke mange, som vil arbejde sammen med et nødlidende importselskab, og det er vigtigt, at vi har skabt et sundt fundament fremadrettet”, siger han.

Aktuelt har importselskabet lykkedes at øge indtjeningen i et dårligt år for et af hovedprodukterne, høstmaskinerne.

”Vi har fået nye produkter ind i markedet. Læssemaskiner er blandt de nye produkter, vores græsmaskiner har fungeret fint, og det har giver mulighed for at konvertere noget indtjening. Vi kan også se ude i forretningerne, at når det totale marked går ned, så øges efterspørgslen efter reservedele og service”, siger han.

Store forskelle mellem maskinforretningerne

Når man kigger ned over de forskellige regnskabsbøger hos de Danish Agro-ejede virksomheder, så er der nogle markant forskelle i indtjeningsgraderne.

A.P. Jørgensen og Ringe Maskinforretning havde i 2019 nogle markant bedre bundlinjer, mens der var tab hos Traktor & Høstspecialisten og Almas og tæt på nulresultater hos Vinderup Maskiner og Røstofte Maskiner.

Hvorfor er der så store forskelle for forhandlere med grundlæggende samme produkter?

”Det skyldes forskellige udfordringer og årsager. Hvis vi tager A.P. Jørgensen, så har de investeret meget i salgsstyrken en direktør med meget fokus på salg og nye sælgere. Vi har et rigtig stærkt hold på servicedelen. Det er fundamentet. Almas i den anden ende af skalaen tager vi nu ind under Traktor & Høstspecialisten og laver nogle tiltag", siger han og fortsætter:

"Vinderup har bygget nyt anlæg på Mors, som har kostet tid, sved og omkostninger til en stor flytning. Her er der også investeret, og der tror vi på vækst. Det samme gør vi på Sjælland, hvor Røstofte har udvidet med Mørkøv. Det kan blive rigtig godt. Vores grundtanke er, at det samlet set er rigtig godt at have lokale virksomheder med et lokalt ansvar”, siger han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.