Han nyder 70.000 km på vejen og den dejlige duft af ny maling lidt ekstra lige nu

Ugens maskin-profil: Salgschefen for Massey Ferguson i Danmark bor i Danmarks hjerte, så han hurtigt kan komme ud til kunder og forhandlere i landet. Året har foreløbig budt på en pangstart.

 

Mens CNH’s mærker sloges om at få absolut flest indregistreringer på det danske traktormarked, så er der en anden aktør, som også sidder tilbage med en rigtig god mavefornemmelse efter traktoråret 2019.

Massey Ferguson fik et markant comeback i statistikkerne, og som en af mærkets hovedrolleindehavere har salgschef Jørgen Sørensen sin andel – og glæde over resultatet, som er tydelig, da vi fanger ham over telefonen til ugens profil-interview i maskinbranchen. 

”Det er dejligt at se, at vi har startet det nye år godt også”, siger han og henviser til en markedsandel på ca. 15 procent og dermed en pangstart på året, som efterfølger det 2019, hvor der blev indregistreret 194 styk af mærket mod kun 80 året før.

Inden vi går dybere ind i det resultat, så skal vi lige runde en flig af hans eget liv og hverdag som salgschef for Massey Ferguson hos importøren Agco Danmark.

Han kalder de omtrent 40 MF-sælgere i forhandlernettet rundt i landet for nøglepersonerne, som han skal opdatere med viden om produkter, kampagner med videre. For at gøre det forlader han ofte hjemmebanen ved Odense, behændigt nok placeret få km fra motorvejen. For at holde til et liv med op mod 70.000 km på de danske veje, så må der motion til, forklarer han.

”Jeg cykler hver uge. Til sommer tager til jeg Frankrig og vil cykle ni tour bjerge. Jeg har cyklet i nogle år, men jeg har ikke cyklet i bjergene før. Man skal sætte sig nye mål hvert år”, siger han og tilføjer, at lidt fodbold og golf med gutterne bliver det også til. At være på farten trives han nemlig rigtig godt med.

”Vi skal ud til kunderne og forhandlerne. Jeg prøver at undgå kontoret. Det er ude ved køkkenbordet, at det foregår bedst – eller hos forhandlerne”, forklarer han.

Hvad laver du for tiden?

”Sælgertasken skal være klar fra staren af året. Det arbejder vi på højtryk med – at sælgerne har betingelserne og kender kampagnerne. Alle skal kende målet og vide, hvor vi skal hen. Vi har forhandlermøde 6. februar. Der tilsikrer vi, at alle er informerede om, hvad året bringer”.

Det spinder igen hos forhandlerne

Og så skal vi lige have rundet 2019 af.  Hvad gjorde egentlig forskellen, vil jeg vide.

”Det var mange ting, som lykkedes. Et godt bredt produktprogram og en god timing af vores aktiviteter og et velfungerende forhandlernet”, siger han.

Jo, det kan jeg godt forstå, men man kan vel sige, at det havde I også året før?

”Man skal lige huske, at vi over de sidste år har haft ret store ændringer i vores forhandlernet. Det tager tid at få ting på plads. I 2019 har vi mærket, at motoren for alvor er begyndt at køre igen”.

Nu er I så kommet godt i gang i 2020. Men hvordan ser du ellers på året?

”Vi skal da bare have sat endnu flere nummerplader på, så vi kan tage endnu et step på markedsandelen. Vi har et godt bredt produktprogram og nye traktorer, og så har vi derudover også introduceret nye tærskere og et nyt græsprogram. Det skal vi for alvor udnytte i 2020 nu, hvor motoren spinder ude hos forhandlerne.”

Hvad er en MF-traktor i dag i forhold til jeres kolleger i Agco, Valtra og Fendt?

”Hvis jeg skal sige det kort; en Massey Ferguson kendetegnes ved effektivitet, god komfort og driftssikkerhed og en driftsøkonomisk vare. Vi har et utrolig bredt produktprogram. En traktor på 47 heste er lige så vigtig som en på 400 heste. Vores kundegruppe er væsentlig større(end de andres).” 

Er der noget, som du ser særligt frem til 2020?

”Vores græsprodukter er et sted, vi skal have fokus på. Af nye produkter er det måske det lidt mindre segment på traktor under 100 hk, hvor vi også har en spændende flåde. Det vil forhåbentlig være med til at trække os yderligere op – og her henvender vi os også til lidt andre sektorer”.

Hvad bliver ellers en af de store opgaver for dig i år?

”I 2019 havde vi MFXperience Tour. I år vil vi løfte konceptet ud til forhandlerne lokalt, så der bliver en række seancer derude. Det går ud på at skabe kontakt til eksisterende, men også nye kunder. Vi skal have planlagt det rigtigt og have forhandleren i centrum.”

På Agritechnica var der meget snak om MF’s fremtidstraktor. Ved du i dit job på nuværende tidspunkt i øvrigt mere om, hvad der venter os?

”Reelt ikke mere end hvad I blev præsenteret for på Agritechnica. Men vi venter alle spændt på Sima til efteråret. Måske er der flere nyheder der”.

Så man burde booke sig en billet til Paris?

”Ja, det synes jeg, da er en rigtig god ide”.

Hvordan former en god arbejdsdag sig for dig?

”To dage er aldrig ens. Meget af vores salg er længere salgsprocesser. En god dag er, når sælgerne ringer ind at man er kommet igennem med et givent salg. Det er ikke et hyldesalg længere med en traktor, så man kommer absolut i mål i hverdagen med et godt salg. ’”

Er der nogen særlige salg, som glæder dig mest?

”Nej, det er der ikke. For mig er en handel med én traktor lige så vigtig som én med 15 traktorer. Alle salg er vigtige for mig”, siger han.

Han mærker dog presset og bøjer alligevel lidt af for journalistens trang til eksempler.

”Der hvor vi er lykkedes rigtig godt sidste år, det er, at vi er kommet ind hos maskinstationerne med vores store 8700S-serie”.

Hvad har gjort det?

”Et godt produkt med en god motor og lækker komfort, som maskinstationer har kvitteret for”.

Apropos maskinstationer, så har jeg jo tjekket lidt op på LinkedIn og set, at du har en maskinstationsfortid. Betyder det noget for dig i hverdagen i dit arbejde?

”Ja, absolut. Mine interesser har altid været maskiner og landbrug. Det var 24-7 på Bounum, hvor jeg voksede op. For mig er det vigtigt at kende branchen og kende landbruget og deres udfordringer og bedre forstå deres ønsker og hverdag”.

Man kan jo sige, at du stadig er indenfor den verden, men du hoppede på en måde også videre. Hvad drev dig til det?

”Det var det med teknik og at have med tekniske salg at gøre. Det kunne jeg mærke, at jeg brændte for. Duften af ny maling hver dag er lækkert.”

Kunne du forestille dig at lave noget andet?

”Egentlig ikke. Det skulle have noget med teknisk salg og ledelse at gøre. Det job jeg har i dag, det passer mig perfekt”.


 

Faktaboks

Kort om Jørgen Sørensen

  • Salgschef for Massey Ferguson hos Agco Danmark.
  • 48 år.
  • Bor lige ved Odense, ikke langt fra motorvejen. 
  • Familie: Har datter i gymnasiet.
  • Fritiden går med cykling, golf og fodbold og gerne en skitur eller to henover vinteren.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.